“De consument wil van expert horen wat te kopen”

Het kwaliteitsstreven van Solgar begint bij de ingrediënten die gebruikt worden, vertelt directeur Michael Dinger: “We zijn heel kritisch op doseringen: die moet effectief zijn. Dankzij de patenten op de Solgarproducten kunnen we die effectiviteit onomstootbaar aantonen. Ook kiezen we voor toedieningsvormen die garanderen dat de stoffen optimaal door t lichaam worden opgenomen. Kijk bijvoorbeeld naar Ester-C Plus: een vitamine C met extra stoffen die langer aanwezig en actief is. Het is echt niet de goedkoopste, maar de winkels die het actief adviseren worden daar wel blij van.”

“Solgar is een Amerikaans bedrijf, waar ze veel verder in de ontwikkeling zijn, met name in doseervormen en de vernieuwing van stoffen”, vult Marketing & Communications Manager Belinda Lensen aan. “Wij hielden eens een lezing  over vitamine D, waarin we doseringen adviseerden die in Nederland toen nog ongekend waren. Riepen er drogisten in de zaal: ‘het is heel gevaarlijk wat jullie adviseren’. Kort daarna werd het ene na het andere vitamine D-onderzoek gepubliceerd en begon men er anders over te denken.”

Viridian

In 2017 introduceerden jullie Viridian, een merk dat kiest voor zuiverheid.

Dinger: “Wij zijn behoorlijk gecharmeerd door de ethische keuzes van dat merk: niet op dieren getest, vegan, een clean label, maar ook een bij voorkeur duurzame oorsprong. Daarmee haalden we een merk in huis dat iets toevoegde aan wat we al deden, en waarmee de ondernemer zich kan onderscheiden. Een kwart van onze klanten heeft ook  Viridian opgenomen. In absolute getallen is het daarmee nog niet groot, maar procentueel is het wel onze grootste groeier! Je ziet langzamerhand een trouwe groep klanten ontstaan die zeggen: de cranberry is gewoon goed; ik vind het ook fijn dat deze duurzaam geteeld is en er een eerlijke prijs voor is betaald.”

Claims

Het onderscheid tussen producten is vaak niet heel duidelijk, zegt Lensen: “Zodra iemand bijvoorbeeld 15 mg vitamine C in een product opneemt, mag dat dezelfde claim maken als een product dat 1000 mg vitamine C bevat. Als er staat ‘ijzer’: is dat dan organisch of niet-organisch? Dat heeft wel effect op de opname, dus dat is wel relevant. Het is goed als ondernemers hierop letten en kritische vragen stellen over de herkomst, de claims op het label, of analysecertificaten. Die kennis kunnen ze overdragen aan de consument en hen van goed advies dienen.”

“Daarom is de educatie van ondernemers en personeel zo belangrijk”, vindt Dinger. “Verdiep je in wat je verkoopt! En wij vinden het belangrijk om de ondernemers hierbij te ondersteunen. Want als je alles voor zoete koek slikt en de consument ontdekt dat het niet werkt, dan ben je je expertise én je klant kwijt. Mensen shoppen wel online, maar mensen willen dat iemand met verstand van zaken zegt: ‘dit product kan jou helpen’. Dat is nog steeds de rol van de advieswinkel.”

“We hebben een uitgebreide trainingsprogramma’s voor Solgar en Viridian én op dit moment een serie middaglezingen, Solgar Updates, waarin we mensen vertellen over de laatste stand van zaken, zo goed en kwaad als het kan met de huidige coronabeperkingen”, aldus Lensen. “Dit lezingenprogramma is gericht op het gebied van hersenen en voeding, maar gaat ook in op de actualiteit. Een van de onderwerpen is weerstand, waarin we praten over nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de positieve effecten van vitamine K2 en D. De juiste info, op basis van de huidige wetenschappelijke stand van zaken. Feiten, geen verhalen.”

Dinger: “We zien dat als een zelfstandige, die voorheen de standaardmerken verkocht, met ons in zee gaan en investeert in een goede training, het resultaat omhoogschiet: ze bieden producten aan van een betere kwaliteit en kunnen een goed advies geven. Daar wordt iedereen blij van!”

Nieuws

En wat kunnen we in de komende tijd verwachten?

Lensen: “Er zit een aantal nieuwe, bijzondere producten in de pijplijn. Maar wij zijn geen merk dat constant nieuwe producten lanceert. Als wij introduceren, dan gaat het om een aanvulling van producten die de branche echt iets nieuws brengen.”

“Gelukkig hebben we heel veel producten om iets over te vertellen”, zegt Dinger. “Een van de ontwikkelingen waar we ons mee bezighouden zijn brain-degeneratieve aandoeningen, zoals dementie. Er is veel wetenschappelijke ontwikkeling op dat gebied, maar nog weinig serieuze productontwikkeling. Dat gaat veranderen!”