Wie de winkel van DA Mooi van Zwol in het centrum van Hoogeveen binnenstapt, wordt verwelkomd door de geur van luxe parfums, warme verlichting en de vriendelijke eigenaar Astrid van Zwol. Achter de toonbank en tussen de schappen vol verzorgingsproducten, vitamines en make-up vertelt Astrid over haar weg van schoonheidsspecialiste tot zelfstandig ondernemer met een bloeiende drogisterij én een eigen schoonheidssalon.
“Ik ben van huis uit schoonheidsspecialiste. Dat heb ik jarenlang met veel plezier gedaan. In 2008 verhuisde ik met mijn echtgenoot naar Australië. Toen ik in 2012 terugkwam, wilde ik iets nieuws. En dat mocht groter zijn dan alleen een salon.”
Ze zette haar cv online, zonder veel verwachtingen. Niet lang daarna werd ze benaderd door een selectiebureau van DA. “Ze vroegen of ik interesse had om een eigen drogisterij te beginnen. Dat kwam als een verrassing, maar het idee sprak me meteen aan. Ik had altijd al gedacht: een salon met misschien een klein winkeltje erbij. Dat het andersom zou worden – een winkel met een salon -, had ik toen niet voorzien.”
Eerste winkel in Goor
In 2013 opende Van Zwol haar eerste DA-winkel in Goor, inclusief een schoonheidssalon. “De salon liep geweldig, maar de winkel had het zwaarder. Toch gaf het me energie om verder te bouwen.”
In 2016 nam ze een tweede winkel over in Hoogeveen, uit het faillissement van de landelijke DA-keten. “Dat was een spannende tijd. Maar ik geloofde in de kracht van de formule, in de lokale binding en in de combinatie van winkel en schoonheidssalon.”
De vestiging in Goor verkocht ze in 2019. “Die draait nog prima, in een ander pand, onder dezelfde naam. Dat voelt goed: een stukje van mezelf leeft daar voort.”
Zelfstandige ondernemerschap
“DA is een soft franchise: je hebt een sterke formule en herkenbare uitstraling, maar behoudt vrijheid om je eigen keuzes te maken. Dat zelfstandige spreekt me aan. Je kunt de winkel echt naar je hand zetten.”
Die vrijheid vertaalt zich in een breed assortiment, zegt Van Zwol. “Naast de vertrouwde drogisterijproducten vinden klanten bij ons ook parfums van Mooi Parfumerie, producten van Rituals en zelfs EyeLove-brillen, een concept waarbij klanten hun bril op sterkte kunnen laten aanmeten. Dat maakt het werk enorm afwisselend. Soms help je iemand bij het ING-servicepunt in de winkel, daarna meet je een bril aan of geef je huidverzorgingsadvies. Die veelzijdigheid houdt het boeiend.”
Eerlijk antwoord
De winkel in Hoogeveen is ruim en modern ingericht. “Ik weet niet precies hoeveel vierkante meter het is,” zegt Van Zwol, “maar het is flink. We hebben twee schoonheidscabines, een druk ING-servicepunt en veel vaste klanten. We zitten op een A-locatie in het hart van de stad, met een heel gemengd publiek, van jonge gezinnen tot ouderen.”
Ze merkt wel dat het koopgedrag verandert. “Jongeren kopen vaker online. Ze lezen recensies, vergelijken prijzen. Dat is soms jammer, want juist het persoonlijke advies maakt het verschil. Oudere klanten waarderen dat gelukkig nog enorm. Zij weten: bij ons krijg je een eerlijk antwoord.”
Pareltje
In totaal werken er acht mensen in de winkel, vooral parttimers. “Ik heb een geweldig team”, zegt Astrid. “Twee medewerkers werken hier al sinds het begin. Dat zegt veel. Natuurlijk is het tegenwoordig lastig om goed personeel te vinden, maar ik heb geluk gehad. Soms loopt iemand zomaar binnen met een open sollicitatie. Dan blijkt dat ook nog een pareltje te zijn.”
Ze vertelt over een jonge vrouw die ze aannam via een open sollicitatie. “Een Syrisch meisje, enorm gemotiveerd. Ze had nog geen drogisterijdiploma, maar wel de juiste instelling. Dat vind ik belangrijker. Opleiden kunnen we altijd, motivatie moet van binnen komen.”
Combinatie
Wat haar DA volgens Van Zwol uniek maakt, is de combinatie van drogisterij, parfumerie, schoonheidssalon en servicepunt. “Daardoor gaan klanten met meerdere dingen tegelijk de deur uit. Soms help ik klanten bij ING, of koopt men een crème, laat een bril aanmeten en vertrekt uiteindelijk ook nog met een nieuwe geur. Dat is het mooiste wat er is: als je iemand écht kunt helpen, op verschillende vlakken. Ook de schoonheidssalon speelt daarin een belangrijke rol. Die hoort echt bij de winkel. Van daaruit kunnen we goed adviseren over huidverzorging. Mensen komen voor een behandeling en nemen daarna producten mee die bij hun huid passen. Dat persoonlijke contact is goud waard.”
Van Zwol zet zich actief in voor kennisdeling in de zorg. Zo gaf ze onlangs samen met een apotheker een zelfzorgcursus voor huisartsen en doktersassistenten. “Zij hadden vaak geen idee hoeveel mensen bij ons komen voor advies over zelfzorgproducten. Het was mooi om te laten zien hoeveel kennis we in huis hebben. We verkopen geen medicijn zonder dat we weten wat we doen.”
Markt in beweging
“Er is veel veranderd in ons vak,” zegt Van Zwol. “De druk van online is groot. Webshops bieden lage prijzen, maar missen de beleving. Gelukkig zie ik dat klanten dat menselijke contact toch blijven waarderen. Wij nemen de tijd voor advies. En als ik iets niet vertrouw, dan verkoop ik het niet – dan stuur ik iemand liever door naar de huisarts of apotheker. Dat hoort ook bij goed vakmanschap. Maar sommige dingen blijven hetzelfde. Mensen willen gezien, gehoord en goed geholpen worden. Dáár draait het om en dat zal nooit veranderen.”
En wat zijn haar toekomstplannen? “Geen grootse uitbreidingsplannen. Gewoon doorgaan met wat we goed doen: klanten helpen, eerlijk advies geven, kwaliteit leveren. Dat is mijn doel. Als ik dat kan blijven doen met dit fijne team, ben ik gelukkig.”



