Branche

5/1/2020 17:50

Het aantal winkels schommelt als sinds jaren rond de honderd: het ene jaar komen er wat bij, het andere jaar vallen er wat af. Wat dat betreft is Gezond & Wel een solide club die zijn eigen koers vaart. Maar ook Gezond & Wel past zich aan de nieuwe tijd aan. Helder is daar met Schooneman nauw bij betrokken.

_x000D_
_x000D_

“Gezond & Wel vraagt om een unieke aanpak omdat het een unieke formule is”, zegt hij. “Wij zijn in basis geen drogisterij of gezondheidswinkel, onze focus ligt op gezondheid. En daar passen allerlei ondernemingsvormen onder.” 

_x000D_
_x000D_

Schooneman: “Wij zijn sterker in supplementen en voeding, en natuurlijke cosmetica: dat zijn de drie kernassortiment waar het bij ons om draait. Naast dat specialisme is de kennis op de winkelvloer echt een ding: zeker twee maal per jaar wordt elke medewerkers bijgespijkerd door de G&W Academie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Flinke progressie

_x000D_
_x000D_

Vooral de laatste jaren heeft Gezond & Wel een professionaliseringsslag doorgevoerd die de formule helemaal bij de tijd moest brengen.

_x000D_
_x000D_

“In vergelijking met vijf jaar geleden zien we een flinke progressie, en met name afgelopen jaar hebben we een flinke slag gemaakt”, vertelt Helder. “Ik ben erg trots op onze huislijn It’s Pure, die we helemaal zelf hebben ontwikkeld en die we naast het assortiment onder het G&W huismerk hebben geïntroduceerd. Verder vind ik het gaaf om te zien hoe we digitaal bezig zijn: we hebben een goede website, met promotionele filmpjes bij ieder thema, die via QR-codes in de folders worden aangejaagd.”

_x000D_
_x000D_

“En we hebben eind vorig jaar een mooi en fris nieuw logo geïntroduceerd, en daarmee een laatste vernieuwingsslag gemaakt”, zegt Schooneman. “Dat was een kostbare operatie, want een groot deel van het assortiment moest worden voorzien van dat logo; dat proces is ook nog niet afgelopen. In het verlengde daarvan hebben we nu ook de marketing aangepast. Dat proces gaan we de komende jaren meer finetunen, met een nadruk op de integratie van social media en papieren media: daar gaan we een mooie carrousel van maken. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In lijn gebracht

_x000D_
_x000D_

Helder: “Het gaat erom dat al deze vernieuwingen niet op zich staan maar in elkaar grijpen: we hebben eigenlijk onze formule-uitstraling, het winkelbeeld, de folders, de promoties én de website op elkaar afgestemd. Ook is de online shop nagenoeg hetzelfde ingericht als de fysieke winkels, met ook identieke prijzen. Voorheen was dat een beetje ad hoc, nu hebben we daar echt over nagedacht en er lijn in gebracht.” 

_x000D_
_x000D_

“Gezond & Wel is zeker de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd op het gebied van uitstraling en marketing”, concludeert Schooneman. “We hebben nu een sterkere formule en een prachtige marketingmix, met een professioneel samengestelde folder. Je mag best weten dat we daar heel tevreden over zijn.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Het uitgebreide interview kunt u lezen in de komende print-editie van who-cares, die begin juni uitkomt.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-01%20om%2017_48_14.png_x000D_
/upload/images/logo(1).png_x000D_

5/1/2020 17:59

De uitbreiding betreft ondernemers die geen aanspraak kunnen maken op de TOGS met hun geregistreerde hoofdactiviteit, terwijl dit wel het geval zou zijn op basis van hun geregistreerde nevenactiviteit. Deze geregistreerde nevenactiviteit sluit soms beter aan op de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten. Een vereiste is wel dat de ondernemer uitsluitend op basis van de geregistreerde nevenactiviteit voldoet aan de minimumvereisten qua omzetverlies en de vaste lasten (beide € 4.000).
_x000D_
Mogelijk biedt dit ook soelaas voor drogisterijen met een (schoonheids)salon binnen hun rechtsvorm. De regeling is HIER te vinden.

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-01%20om%2018_00_50.png_x000D_

5/1/2020 17:28

Ruim 200 gediplomeerde (assistent)drogisten hadden zich opgegeven voor de editie van 2020. Zij maakten online toetsen om de kennis en adviesvaardigheden te testen. In de tweede ronde bezocht een mystery shopper de (assistent)drogisten met de beste resultaten uit de toetsen. In de laatste ronde verschenen de vier beste kandidaten voor een vakjury en werden aan de tand gevoeld over advieskeuze, beroepshouding en motivatie. Het complete plaatje bepaalde de uiteindelijke winnaar: Michelle van Dongen. Zij behaalde met name tijdens de jurygesprekken een hoge score; ruim 100 punten meer dan de andere kandidaten. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bedachtzaam

_x000D_
_x000D_

De winnaar werd bekendgemaakt door Ruud Coolen van Brakel van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik. De uitreikingen vonden wegens de coronacrisis online plaats op 30 april.

_x000D_
_x000D_

“Michelle vindt het stellen van de WASA vragen erg belangrijk”, aldus de jury. “Zij geeft op een bedachtzame wijze advies. Overweegt de risico’s en luistert naar de klant. Michelle sprong er tijdens het jurygesprek enorm uit, door een juiste beroepshouding, goede kennis en sterke communicatie eigenschappen. Zij is goed op de hoogte van de eventuele risicowaarschuwingen.” 

_x000D_
_x000D_

Michelle ontvangt een hoofdprijs twv 500 euro namens opleidingsinstituut Capabel Pro, de andere finalisten ontvangen een cadeaucheque twv 100 euro, gesponsord door Stichting Pharmacon, het exameninstituut voor drogisterijopleidingen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Goed gevoel

_x000D_
_x000D_

Michelle was aangenaam verrast met haar titel: “Ik dacht dat ik alleen naar de online uitreiking zou kijken maar al snel stonden twee collega’s aan de deur met bloemen, taart, de award en een mooie cheque. Ik had wel een goed gevoel over de jurygesprekken omdat ik vooral de nadruk op het doorvragen bij de advisering had gelegd. Maar ik had niet verwacht dat ik uiteindelijk de winnaar zou worden. Ik heb erg veel zin in om de titel Beste Zelfzorgadviseur dit jaar uit te dragen en wil iedereen graag bedanken.”  

_x000D_
_x000D_

Etos laat weten dat dit “een prachtige onderstreping van de Etos-strategie is, om  klanten elke dag te helpen zich goed te laten voelen. Etos is trots op de prestatie die Michelle heeft geleverd en hoopt alle collega's te inspireren de allerbeste service te blijven verlenen.”  

_x000D_
_x000D_

De verkiezing Beste Zelfzorgadviseur is een initiatief van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. Doel van de verkiezing is het stimuleren van excellente advisering en aandacht voor het belang van de drogisterijbranche in Nederland.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-05-01%20om%2017_27_17.png_x000D_
/upload/images/800_bestezelfzorgadviseuretosmichellevandongen%20kopie.jpg_x000D_

4/17/2020 13:57

Toen Gezond & Wel-lid André Flach enige maanden geleden aankondigde te willen stoppen, en zijn winkel in Giessenburg te koop aanbood, besloot de club de winkel gezamenlijk over te nemen.

_x000D_
_x000D_

“Flach heeft de winkel meer dan twintig jaar gerund en er zit een mooie omzet in, dus er is geen enkele reden om hem niet over te nemen”, vertelt Schooneman, die de winkel namens Gezond & Wel beheert. “Het is een interessante, mooie winkel, die we willen gebruiken om een beeld te krijgen hoe de synergie tussen drogist en gezondheidswinkel het meeste effect heeft. Wij denken namelijk dat het Gezond & Wel-concept voor meer drogisten een mooie aanvulling kan zijn, en we willen dat hier onderbouwen. We kunnen hier experimenten uitvoeren en kijken hoe er op veranderingen wordt gereageerd. Daarmee is het eigenlijk een beetje de pilot store van Gezond & Wel geworden.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Sterke band

_x000D_
_x000D_

Afgelopen dinsdag droeg Flach het stokje over aan Schooneman. “De winkel is geen moment dicht geweest en we hebben er ook geen feestelijke heropening van gemaakt”, aldus Schooneman. “Flach heeft alleen in de regionale pers de wisseling van de wacht bekendgemaakt. Daarmee merk je ook het bijzondere van zo’n dorpskern, want veel klanten die de winkel binnenkomen praten erover met mij. Je merkt dat Flach een sterke band met zijn klanten: de winkel is sterk verankerd in het dorpsleven en mensen zijn blij dat hij blijft bestaan.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Nul-meting

_x000D_
_x000D_

Gaat Gezond & Wel veel veranderingen aanbrengen in de winkel? “Vooralsnog zeker niet”, zegt Schooneman. “We willen zeker in begin alles bij het oude laten, zodat klanten én personeel eraan kunnen wennen. En wij willen gewoon eens zien hoe de winkel draait. Zie het als een nul-meting. We hebben wel ideeën die we hier willen uitproberen, maar alles met gepaste rust. We gaan eerst de verkoopcijfers tegen het licht houden en maken daarvan keuzes.”

_x000D_
_x000D_

Een zo’n keuze heeft Schooneman intussen wel al in het oog: “Ik zie hier vijf cosmeticamerken op het schap staan. Voor een dorp ter grootte van Giessenburg is dat echt teveel: dat is voor elke duizend inwonders één cosmeticamerk! Ik denk dat de winkel er baat bij heeft dat we dat terugbrengen en in plaats daarvan een eiland plaatsen met noten en zuidvruchten.”

_x000D_/upload/images/Foto%20Martijn%20Schooneman%201.jpeg_x000D_

4/8/2020 13:55

De STER-spot op televisie laat de belangrijke rol zien die de drogist speelt in het dagelijkse leven van de consument. Want ook in deze onzekere tijd heeft de consument behoefte aan persoonlijk advies op het gebied van gezondheid, hygiëne en verzorging. Juist nu houdt de drogist Nederland vitaal. De 2.350 drogisterijen in het land houden de winkel open en blijven voor de consument zorgen. Met zelfzorggeneesmiddelen en producten voor iedere dag. Was getekend: de drogisten van Nederland. Dat is de krachtige boodschap van het filmpje dat het CBD heeft geproduceerd.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Consument centraal

_x000D_
_x000D_

Het is de eerste keer dat het CBD een dergelijke branchebrede actie voert met een campagne op de landelijke televisie. Alle bedrijven aangesloten bij het CBD doen mee. Dit is mede mogelijk gemaakt door de STER die zendtijd beschikbaar heeft gesteld aan brancheorganisaties zoals het CBD. Wat opvalt is dat visueel de consument centraal staat, niet de drogist. “Dat is om twee redenen”, stelt woordvoerder van het CBD Niels van Haarlem. “We werken voor klanten en die staan centraal. Daarnaast heeft de STER ons  – net als andere brancheorganisaties – de mogelijkheid geboden deze spots uit te zenden onder voorwaarden dat de boodschap niet commerciële mag zijn en niet mag verwijzen naar producten of situaties.” 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Hele maand

_x000D_
_x000D_

De campagne is op donderdag 9 april voor het eerst te zien. Tot en met 30 april zal de spot zo’n vijftig keer te zien zijn. Naast de uitzendingen op televisie is de drogist ook op de radio en online aanwezig. Het CBD bepaalt niet of en hoe drogistenorganisaties op eigen initiatief in de winkels een follow-up geven aan deze campagne, zegt van Haarlem. “Ze bepalen zelf de communicatie en hoe ze die vormgeven. Wij hebben wel materiaal beschikbaar gesteld.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bekijk de video HIER>>

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_/upload/images/Schermafbeelding%202020-04-08%20om%2013_42_44.png_x000D_

3/20/2020 9:16

De nieuwste winkel van DA is, ondanks het coronavirus, toch geopend in winkelcentrum De Hoven in Delft. De geplande feestelijkheden zijn echter verzet. "Gezien de actualiteit bedank ik iedereen op deze wijze hartelijk voor de inzet, interesse, ‘sparren’, hulp, constructief kritische feedback, stapje extra om de deadline te halen", aldus Sylvia van Orden, Projectmanager formule-ontwikkeling. "De opening van de DA in Delft is een volgende belangrijke stap in de gekozen strategie richting 2021. Samen gaan we vooruit en maken stappen met DA."

_x000D_/upload/images/Teamfoto.jpg_x000D_
/upload/images/Interieur1.jpg_x000D_
/upload/images/Meettafel.jpg_x000D_
/upload/images/Interieur2.jpg_x000D_