Wolfsens komt uit de bankwereld, Drost begon ooit bij DA, maar inmiddels zijn beiden al jarenlang verbonden aan InRetail, en gepokt en gemazeld als het gaat om bedrijfsadvisering in retail. Samen geven zij op 20 mei een workshop over toekomstgericht ondernemen.
Inretail focust zich op diverse retailbranches, zoals schoenen, sport, mode en de tuinbranche. Vrij recent is ook de samenwerking aangegaan met de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond.
“Sturen op cijfers klinkt niet zo sexy”, zegt Wolfsen, “maar het gaat er uiteindelijk om: hoe zorg je dat je als ondernemer toekomstgericht blijft? We kijken bij rendementsvraagstukken met ondernemers naar hun cijfers en van daaruit wat we in hun winkel zien gebeuren. Op basis daarvan formuleren we welke stappen ondernemers kunnen nemen om hun rendement te verbeteren. We noemen het toekomstgericht ondernemen omdat het de bedoeling is dat je ook over vijf jaar nog een gezonde onderneming hebt – en liefst nog je resultaat kunt verbetert.”
Spinnenwiel
Drost: “In alle retailbranches waarin we werken hebben ondernemers eigenlijk dezelfde problemen, want de wereld is enorm veranderd en blijft veranderen – en dus ook retail! Zo zijn de online invloeden de afgelopen jaren enorm toegenomen, en retailers ondervinden meer concurrentie op dat gebied.”
Wolfsen: “We hebben een soort ‘spinnenwiel’ ontwikkeld van zeven onderwerpen die wij belangrijk vinden voor een goede bedrijfsvoering, zoals locatie, je concept, personeel, financieel en marketing: wat doe je daar aan en waar liggen nog mogelijkheden om veranderingen aan te brengen opdat je tot (meer) rendement kunt komen?”
“We proberen echt die samenhang te laten zien”, zegt Drost. “Mensen denken al snel aan kostenbesparingen, maar het zoveel meer dan dat. Het kan ook je winkelbeleving zijn, of margeverbetering. De kern is: aan welke knop kan ik nog draaien om mijn rendement te verbeteren?”
Concrete oplossingen
Hoe gaat de workshop eruitzien?
“Daar werken we aan”, zegt Wolfsen. “Maar we hebben wel al standaard een retailscan in huis, waarbij ondernemers een vragenlijst kunnen beantwoorden om inzicht te krijgen waar ze wel en waar niet goed op scoren binnen ons spinnenwiel.”
“Het wordt vooral geen cijfermatige bijeenkomst”, vult Drost aan. “Het gaat om concrete oplossingen waar mensen mee aan de slag kunnen. Ze gaan naar huis met duidelijke prioriteiten waar ze mee aan de slag gaan. En als ze dan toch nog vragen hebben, dan kunnen ze altijd bij ons terecht.”
Foto: Rob Drost (l.) en Peter Wolfsen