Winnaars who-cares awards 2025 bekend!

Tijdens een drukbezochte bijeenkomst in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg zijn dinsdagmiddag de winnaars van de who-cares awards bekendgemaakt: zowel in bestverkochte introducties als snelstgroeiende merken gingen bedrijven met awards naar huis, maar ook waren er nieuwe awards voor structureel hoogscorende bedrijven én een award voor de introductie die lezers van who-cares en de bezoekers van de dag de beste vonden.

Op dinsdagmiddag 20 mei vond voor de zesde keer de uitreiking plaats van de who-cares awards. Elk jaar weer maken bedrijven met de beste introducties of de snelstgroeiende merken een kans op de KOMEET en METEOOR award, dit op basis van marktcijfers verzameld door onderzoeksbureau Circana; de NOVA awards is voor het hoogstgewaardeerde introductie van het afgelopen jaar. Dit jaar werd aan de awards een nieuwe waardering toegevoegd, de AURORA award, voor bedrijven die structureel hoog scoren: langblijvers dus, geen eendagsvliegen!
De awards werden uitgereikt tijdens de middag die who-cares organiseerde samen met de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB), onder de noemer Samen Sterker. De bijeenkomst werd goed bezocht door zowel drogisten als leveranciers. In de sfeervolle Steyl-zaal van Kontakt der Kontinenten, de oude kapel van de locatie, werden de awards uitgereikt. En dit zijn de winnaars:

KOMETEN
Bij de KOMETEN, de awards voor snelstgroeiende merken, was PK Benelux met Lucovitaal de nummer een in zowel omzet als units; Clearblue, van Procter & Gamble, scoorde 2 in units en 3 in omzet. Verder nam Beiersdorf een nummer 3 award mee in units voor Hansaplast en kreeg Vitakruid voor het merk Vitakruid een nummer 2-award.

METEOREN
Bij de METEOREN was het Teva Nederland dat met Mijn kleine Sudocrem een nummer 1-positie innam voor bestverkochte introductie in units. In omzet behaalde Cooper Consumer Health de nummer 1-positie met Eroxon Stimgel.
Op nummer twee in units kwam MAE Pharma met Linn Xylometazoline neusspray, en Aspire Brands in omzet met Hero Mighty Patch The Original. Op nummers drie stonden in units Dayes Health Care met Curalyn Zoutoplossing neusspray, en in omzet PK Benelux met Lucovitaal Omega 3-6-9- visolie.

AURORA
Een nieuwe award dit jaar, voor producenten die structureel hoog scoren maar vaak net geen award in huis halen – en daarmee laten zien dat zij niet gaan voor uitschieters, maar een gestage hoge performance. Over vijf jaar werden alle top 15-scoren bij elkaar opgeteld, waarbij de awards buiten beschouwing werden gelaten: wie blijkt het dan continu goed te doen? Daar kwamen drie interessante winnaars uit. Op nummer 1 staat Bayer Consumer Health! Diens score werd gevolgd door Remark Groep op 2 en Beiersdorf op 3.

NOVA
Tot slot werd aan het eind van de middag de NOVA Award uitgereikt voor de introductie waar de lezers en bezoekers van who-cares en de op de dag aanwezige ondernemers hun stem lieten vallen. Dit is dus een puur kwalitatieve award op basis van de waardering van drogisten. De keus van de handel viel op de introductie A.Vogel Bijholteontsteking sinusitis/sinusite. Het is de tweede keer dat A.Vogel de NOVA award in de wacht sleept!

Certificaten
Alle bedrijven die met hun merk en/of introductie de top-25 behaalden, kregen voor deze prestatie een certificaat van hun successcores. In willekeurige volgorde waren dat Healthcare Brands Group, Koninklijke Utermöhlen, Weleda Benelux, Bolton Nederland, Aurobindo, Kenvue, Essity Nederland, Scholl Nederland, Upfront, Travel Health Group, Perrigo, Reckitt Benckiser Healthcare, OTC Medical en Haleon – terwijl ook de awardwinnaars met certificaten naar huis gingen.