Rond half 4 gaf Boeijenga met een tik op een bel het officiële startschot voor het platform. ”Volgens mij schrijven wij hier geschiedenis”, merkte hij op. ”Mijn ouders hadden zelf een drogisterij en die vonden al dat nascholing structureel moest zijn, niet ad hoc. Met deze website is dat eindelijk mogelijk. Het platform draagt verder bij aan de verbetering van het advies aan consumenten. Daarom is dit echt een mijlpaal.”
Dit bevestigde ook Michiel Maartens, als hoofd accountmanager van D.I.O. betrokken bij het project. ”Het feit dat retailhuizen niet als concurrenten aan tafel zaten maar dit samen hebben opgepakt is volgens mij heel bijzonder. Ik heb heel prettig samengewerkt met collega’s uit de branche. Alleen al daarom is dit project uniek. Ik ben er trots op dat we met respect voor elkaars formule tot dit eindproduct zijn gekomen.”
Volgens Boeijenga zal het digitale platform ”ook bijdragen aan onze uitstraling: we kunnen hiermee extra trots zijn op ons vak. En dat zal ook een goede impuls geven aan de uitstraling van onze branche richting consument en de andere retail. Het structureel oppakken van nascholing zal waarschijnlijk er ook toe leiden dat mensen meer cursussen gaan volgen dan ze nodig hebben: nascholen wordt een leuke uitdaging.”
INDICATIEGEBIEDEN
Er is meer dan een jaar gewerkt gewerkt aan het platform die de kennis van drogisten en hun personeel op een permanente basis up to date kan houden. ”We hebben het grondig aangepakt”, vertelde CBD-directeur Marten Hummel. ”Retailbedrijven, mensen van de winkelvloer, examinatoren van Pharmacon en opleidingsspecialist Bespeak zijn samengekomen om deze site van de grond te tillen. Nascholing is nu een continu traject.”
Irene Boon, namens het CBD verantwoordelijk voor het project, legde uit hoe het platform werkt: de nascholing is opgedeeld in zogeheten thema’s waarin een specifiek indicatiegebied wordt behandeld. ”Hiervan vind je er uiteindelijk zeven van op het platform. Daarbinnen vind je magazines, dat zijn er nu vier en moeten er uiteindelijk vijftien worden.” Binnen die thema’s wordt het kennisniveau van de deelnemer gepeild zodat die weet waar hij ’staat’. Dan kan hij door naar de cursussen. Wie een magazine doorgenomen heeft kan een toets doen, en dat leidt bij goed resultaat tot een certificaat en de mogelijkheid verdere cursussen te doen. Daarnaast hebben we ook een speels karakter aan de website toegevoegd middels een kennisquiz, maar ook zorgen we ervoor dat deelnemers up to date blijven over wat er speelt op hun vakgebied. Zo blijft het platform top of mind.”
Johan Schouten, DA-ondernemer uit Oudewater, zat mee in het ontwikkelingstraject en heeft al enkele cursussen doorlopen. ”Het is een heel moderne site, maar ook de oudere deelnemer die wat minder met internet opheeft, voelt zich hier thuis”, merkte hij op. ”Het mooie van deze site is dat je drogistendiploma nu het begin is van een traject in plaats van het eindpunt: je gaat nu op een structurele wijze je kennisniveau uitbouwen.”