Het Centraal Plan Bureau (CPB) voorspelt een lichte stijging van de koopkracht in 2024, met 1,8 procent. Ondanks dit lichte herstel blijft het voor detailhandelaren een uitdagend jaar. Ondernemers ervaren een afnemende vraag en een wispelturige consument, terwijl kosten stijgen door personeel, energie, inkoop en huur. Daarnaast moeten velen nog coronaschulden terugbetalen. Het onlinekanaal blijft essentieel, en tweedehands is niet meer weg te denken.
Het consumentenvertrouwen klimt langzaam uit het dal, van -40 in augustus 2023 naar -28 in januari van dit jaar. Een belangrijk aspect is de koopbereidheid, die uit drie delen bestaat. Het oordeel over de financiële situatie van afgelopen twaalf maanden is gestegen, terwijl de verwachting voor de komende twaalf maanden zelfs positief is (+2). De opinie over gunstige tijden voor grote aankopen stijgt ook (naar -39).
Wispelturige consument
Consumenten tonen wispelturig gedrag. Ondanks het lage vertrouwen bezochten ze massaal horeca en reisden ze veel. Ze bezuinigen door huismerken en kortingen te zoeken, maar willen zichzelf ook verwennen met luxe aankopen of ervaringen. Een onderzoek onder 1.000 consumenten toont aan dat 55 procent de voorkeur geeft aan bijzondere ervaringen, terwijl 23 procent liever spullen koopt.
Vooral Generatie Z (16-23 jarigen) scoort hoog op zowel ervaringen (60 procent) als aankopen (29 procent). Ze zijn niet merkvast en laten zich vaak beïnvloeden door social media influencers. Duurzaamheid wordt belangrijker, maar consumenten zijn niet altijd bereid hiervoor extra te betalen, vanwege druk op de koopkracht. Voor 2024 worden kleine groeicijfers verwacht in verschillende subsectoren van de detailhandel. De balans tussen duurzaamheid en betaalbaarheid blijft cruciaal.
Drogisterijen
Drogisterijen vertoonden in 2023 een van de weinige stijgingen in zowel omzet als verkoopvolumes. Voor 2024 voorspellen we een bescheiden groei van 0,5 procent in de verkoopvolumes. De markt voor cosmetica zal naar verwachting de komende jaren blijven groeien. Bovendien wordt de nadruk op gezondheid steeds groter, terwijl de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking stijgt. Deze ontwikkelingen zijn gunstig voor drogisterijen, hoewel de concurrentie van supermarkten en online retailers hoog blijft.
Bron: ABN-AMRO