Uitbreiding DC teken van groei

Op 27 november 2018 werd de eerste paal geslagen van de uitbreiding van het bestaande distributiecentrum, door Van Liere en wethouder Economische Zaken van Middelburg Johan Aalberts. UniPharma realiseert de komende maanden 4.200m2 extra magazijnruimte. Voor een belangrijk deel gaat de uitbouw ook de hoogte in – van de huidige 7,5 meter naar toekomstige 15 meter. Er komen ook vier nieuwe laad- en loskuilen bij. De kantoorruimtes werden verplaatst naar de nieuwe, hoge voorzijde van het gebouw. Het nieuwe pand wordt duurzaam gebouwd, voldoet aan de laatste GDP-regels en wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2019 opgeleverd.

_x000D_
_x000D_

UniPharma besloot om niet te verhuizen maar de huidige locatie uit te breiden, vertelt Van Liere. “Er was ruimte beschikbaar, en die hebben we gekocht. Op deze manier waarborgen we de werkgelegenheid voor onze medewerkers en blijven we op een vertrouwde plek goed bereikbaar, direct aan de N57.”

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding zal gepaard gaan met een automatiseringsslag, die ook in periode 3 van 2019 afgerond moet zijn. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Groei 

_x000D_
_x000D_

De uitbreiding was noodzakelijk, vertelt Van Liere. “We groeiden uit ons jasje. We hadden te weinig ruimte en waren daardoor veel tijd kwijt aan het intern verplaatsen van producten om ons werk te kunnen doen – en al die navulbewegingen kosten tijd. Willen we (kosten)efficienter werken, dan hebben we meer ruimte nodig.”

_x000D_
_x000D_

Onderliggende uitdaging is dat UniPharma zijn klantenbestand ook gestaag ziet groeien, zegt Van Liere. “We beleveren meer dan tweeduizend drogisterijen, apotheken, gezondheidswinkels, parfumeriespeciaalzaken en supermarkten in heel Nederland en België. Maandelijks krijgen we er op alle linies klanten bij. Op die structurele groei is ons groeiplan ontwikkeld: wat we nu bouwen is afgestemd op onze groeiverwachtingen van de komende tien tot vijftien jaar. Op deze manier geven we ruimte aan de bestaande EN de verwachte groei, zodat we gezond kunnen blijven ondernemen en het groeiende aantal nieuwe klanten ook in de toekomst optimaal kunnen bedienen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Assortiment

_x000D_
_x000D_

Feitelijk creëert UniPharma met de uitbreiding ruimte om meer goederen efficiënter te kunnen distribueren – met het personeel en het kader dat daarop is afgestemd. De uitbreiding is echter niet bedoeld om ook het assortiment zelf uit te breiden, benadrukt Van Liere: “Weet je, we hebben al de meeste producten in huis. Ons assortiment is meer dan voldoende breed en diep ingevuld, dus dat hoeven we niet uit te breiden. Natuurlijk zullen we wel het aanbod in onze categorieën verbeteren, maar dat is een voortdurend proces.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Eigen ding

_x000D_
_x000D_

Het brede assortiment is een USP waarmee UniPharma zich onderscheidt, meent Van Liere. “Echt alles is hier verkrijgbaar tegen competitieve prijzen. Daarnaast hebben we een uitgebreid marketingpakket, met folders, instore materiaal, activiteiten op social media en acties in de winkel. UniPharma doet haar eigen ding, waarbij we meebewegen met de markt, niet achterom kijken, maar vooral ondernemen. Ik zeg altijd: ‘Houd op met constant naar je concurrentie te kijken: onderneem lokaal met een goede winkelondersteuning als basis, zet traffic centraal en vraag je af waarom klanten naar JOU toekomen, daar komt immers je omzet vandaan. Investeer in die meerwaarde en dus in nog meer traffic. Daarmee waarborg je de continuiteit van je onderneming." 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Familie

_x000D_
_x000D_

De kracht van UniPharma zit volgens Van Liere ook in het feit dat het een familiebedrijf is. “Bij ons zie je geen wisselend management: dat geeft stabiliteit. Wij hebben nog echt praktijk kennis van de markt en het assortiment. Onze groei is een signaal van vertrouwen, de klanten die actief met ons samenwerken, die groeien.”

_x000D_