‘Trouw aan consumentenbelofte staat centraal’

Buur trad in 1990 in dienst als inkoper en werd in 1996 benoemd tot Hoofd Inkoop. In 2005 volgde de benoeming tot Trading Director Health & Beauty Benelux. Na 42 werkzame jaren heeft Buur nu besloten zijn functie neer te leggen, om zich te kunnen richten op andere interesses en meer tijd te besteden aan zijn familie en gezin. De komende weken draagt hij zijn taken en verantwoordelijkheden over aan Niek Schipper.

_x000D_
_x000D_

Is er in die 42 jaar veel veranderd? Buur ziet vooral de constante: “Hoewel het bedrijf inmiddels aanzienlijk in omvang is gegroeid, ben ik er juist trots op dat onze koers onmiskenbaar hetzelfde is gebleven. ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ is ook vandaag nog steeds onze grootste drijfveer. Dit motto maken wij al ruim 42 jaar iedere dag weer met veel succes waar voor onze klanten en dat is een topprestatie. Met deze drijfveer zijn wij uitgegroeid van een nieuwe ‘uitdager’ in de markt naar de koppositie van marktleider. Een positie waar ik 28 jaar aan heb mogen bouwen. Lef staat hierin voor mij centraal.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Mensen

_x000D_
_x000D_

Hoe kenschets je jezelf als manager, wat vind je belangrijk aan jouw rol in de organisatie?

_x000D_
_x000D_

“Als manager ben ik een echt ‘mensenmens’”, zegt Buur. “Ik hou van mensen; ik sta dichtbij mijn team en dichtbij onze klanten. Mijn rol in deze positie kenmerkt zich vooral door altijd te blijven kijken naar vernieuwing. Ik vind ontwikkeling van mensen heel belangrijk en daag mijn team graag uit door hen te vragen zaken altijd net even iets anders te doen dan de voorgaande keer.”

_x000D_
_x000D_

Welke uitdagingen zie je voor het bedrijf in de komende tijd: is op dit moment vooral Action de concurrent, of zie je die meer in de drogisterijbranche?

_x000D_
_x000D_

Buur: “Sinds ons bestaan concurreren wij met iedereen: drogisterijen, supermarkten, warenhuizen, specialisten noem het maar op. Natuurlijk houden we vanuit onze scherpe prijspositionering alle partijen scherp in de gaten, maar ons vizier is vooral gericht op de klant. Waar wij in de toekomst verder het onderscheid gaan maken is vooral in beauty en health. Het verleiden van klanten en inspelen op de toenemende behoefte van consumenten om steeds meer regie op hun eigen gezondheid te houden. Wij hebben hiervoor inmiddels een sterk fundament gelegd waar we de komende jaren op willen voortbouwen.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Trouw

_x000D_
_x000D_

Niek Schipper vervulde in de afgelopen zestien jaar bij Procter & Gamble (P&G) verschillende commerciële en marketingfuncties. Zo was hij als accountdirector verantwoordelijk voor het portfolio van P&G bij A.S. Watson Benelux. Hierna gaf hij als commercieel directeur leiding aan de verkooporganisatie van P&G in Nederland. In zijn laatste functie was Schipper werkzaam op het Europese hoofdkantoor van P&G in Zwitserland als Brand & Sales Director voor het Skin & Personal Care-portfolio in Europa en IMEA. Per 1 november treedt hij in dienst in de rol van trading director Health & Beauty Benelux. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de samenstelling van het assortiment en de inkoop- en promotiestrategie van de drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister. Welke boodschap geef je hem mee?

_x000D_
_x000D_

“Een vrij logische”, glimlacht Buur: “Blijf altijd trouw aan onze consumentenbelofte ‘steeds verrassend, altijd voordelig’, heb lef en kijk vooruit.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Fotobijschrift: Kees Buur (l) en Niek Schipper

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_