Top 100 winkelformules:
 AH gaat Kruidvat inhalen

In de top 10 van grootste winkelformules staat Kruidvat nog wel bovenaan, maar waarschijnlijk niet voor lang meer: onderzoeksbureau Locatus verwacht dat Albert Heijn met de smenwerking met Jan Linders, nog dit jaar de toppositie gaat innemen.

Locatus geeft jaarlijks een Top 100 uit met de winkelformules die het straatbeeld domineren. En wel op twee manieren: door het grootste aantal filialen óf de meeste winkelmeters.
De ranglijst is de laatste jaren stabiel gebleven, met Kruidvat op nummer 1, op de voet gevolgd door Albert Heijn en Jumbo als nummer 3. “Maar Albert Heijn zou dit jaar de toppositie kunnen overnemen dankzij de samenwerking met Jan Linders”, zo concludeert Gertjan Slob, Directeur Onderzoek bij Locatus. “Het gat met nummer 3, Jumbo, wordt alleen maar groter.”

In zelfzorg

Als we kijken naar de drogisterijketens dan zien we, naast Kruidvat, Etos prominent in de top 10. Maar Etos heeft wel wat ingeleverd op basis van verkooppunten in relatie tot andere formules, en zakte van positie 6 naar 7. DA zakte van 24 naar 26. In de lift zit Holland & Barrett, dat steeg van positie 44 naar 42. In de apothekerswereld soort Service Apotheek nog steeds het hoogst, met een stabiele plek op 9, terwijl Benu daalde van positie 17 naar 20. Deze cijfers gelden voor het aantal outlets.
Het totaal aantal vierkante meters vvo geeft een wat ander beeld.
Hier zien we dat Kruidvat een totaal aantal van 30.291 vierkante meter vvo heeft, waarbij het in de ranking op positie 13 uitkomt. Etos zit met 109.015 vierkanter meter op positie 29. DA heeft positie 61 met 56.987 vierkante meter. De twee apotheekformules komen qua totaal aantal vierkante meters vvo niet in de top 100 voor.

Minder filialen, meer meters

Vorig jaar hebben alle formules gemiddeld wederom minder filialen gekregen. Hadden in 2022 de 100 grootste formules gezamenlijk 24.411 winkels, in 2023 zijn dat er nog 24.082. Ook het procentuele aandeel van deze Top 100 ketens in het totaal aantal winkels daalde licht. Verder is de ondergrens om in de top 100 te komen vorig jaar verder gezakt. Dit jaar waren 107 filialen genoeg om een plek in de top 100 te veroveren.
Bij de winkelmeters gebeurt het tegenovergestelde: hier steeg zowel het aantal meters van de top 100 (van 13,5 naar 13,7 miljoen vierkante meter) als ook het aandeel. De top 100 ketens kregen dus minder winkels, maar hun winkels werden wel groter.

Stijgers en dalers

Een opvallende nieuwkomer is Nelson. Schoenenwinkels hebben het al jaren heel lastig en veel van deze winkels zijn fors teruggegaan in aantal winkels. Nelson vaart wat dat betreft tegen de stroom in en is met het openen van 4 winkels nieuw in de Top 100. De grootste daler van dit jaar is de Rabobank. De ooit trotste nummer 1 van onze Top 100 zakte van positie 35 naar 84 en dreigt nu langzaamaan uit de Top 100 te verdwijnen.
Twee internationale grootheden, C&A en Douglas, zijn dit jaar uit de Top 100 in aantal winkels verdwenen. In de top 100 van winkelmeters staat de C&A nog wel onveranderd op de twintigste plek. Douglas viel dit jaar net buiten de Top 100 door het sluiten van 4 winkels.
“De trend in de verschuivingen die we al jaren zien, komen ook in 2023 terug”, aldus Slob. “De positie van ketens met dagelijks aanbod wordt steeds prominenter in onze Top100. De banken die 15 jaar geleden onze Top100 domineerden zijn bijna allemaal verdwenen en dat geldt bij de Top100 op aantallen ook meer en meer voor de grote moderetailers.”