Ruud van Munster stuurde ons een lijstje toe met alles wat NDS dit jaar voor elkaar heeft gekregen. Met dat lijstje laat hij zien dat DA in een andere fase terechtgekomen is. “Onze focus ligt op klanten naar de winkel te trekken, de binding met hen te verhogen en ondernemers te helpen een goede business te draaien.”
“Ik dacht: ik stuur je ter voorbereiding dat lijstje toe want dan heb je een mooi overzicht van wat we gedaan hebben dit jaar”, begint Van Munster. “Maar achteraf is het nog niet eens compleet, want we hebben nog zo veel anderen mooie dingen gedaan. Maar het geeft wel een aardig beeld van zaken die we op winkelniveau voor elkaar gekregen, naast zaken die we als organisatie hebben opgezet.”
Als we met de dingen op organisatieniveau beginnen: je bent samenwerkingen aangegaan met personen en formules, ik zie tv-campagnes, nieuwe exclusieve merken, winkelautomatisering, DA-branded zonnebrandpalen en NDSfacilities: waar komen deze activiteiten vandaan, en waarom juist nu?
“DA heeft de afgelopen jaren het huis op orde gebracht, denk aan de DA-formule: visie, positionering, merkwaarden, winkelinrichting, assortiment, look & feel, toegevoegde waarde services, etc. Sinds een kleine twee jaar hebben we daar flink gas op kunnen geven en kunnen we zeggen: het staat. Het is nu zaak alles goed “aan” te zetten. Vandaar al die initiatieven van commercials, nieuwe merken, activaties zoals met de zonnebrandpalen, partnerships: we zetten de hele agenda vol om DA’s aantrekkelijker te maken voor de veeleisende consument. Dat resultaat zie je. Neem een winkel als DA Zuidwolde van Alida en Lotte Blokzijl, de winnaars van de beste DA van Nederland: dat is echt een moderne frisse winkel, met goede en onderscheidende soms zelfs exclusieve merken, met een ongelooflijk goed creatief en klantgericht team; een ijzersterke combinatie!”
Betekent dit dat de DA-drogist weer vol vertrouwen heeft in zijn organisatie? Of hebben jullie nog last van oude afspraken en oud zeer?
“Nee, we hebben alle issues die nog liepen opgelost. Je maakt natuurlijk nooit álle ondernemers elke dag blij, maar in het algemeen is er een sfeer van saamhorigheid onder een nieuw conditiestelsel. De neuzen staan dezelfde kant op: iedereen snapt dat het bij ons begint bij de consument die in de winkel zijn geld besteedt. Daar zijn onze inspanningen op afgestemd, waarbij het gaat om een goede balans tussen ondernemer, NDS en leveranciers: alleen als we goed begrijpen dat we er allemaal aan kunnen verdienen en de zaken in balans zijn, gaat dat motortje draaien.”
Wat is de impact van Covid geweest?
“Covid heeft ons als sector veel gebracht, de lokale adviesdrogist heeft het de afgelopen twee jaar heel goed gedaan. Neem nou de Covid-zelftesten, ik ken geen nieuw product dat in zo’n korte tijd zoveel extra omzet heeft gegenereerd. Covid heeft bij ons ook veel consument teruggebracht naar de winkels. Maar de realiteit is dat we nu een recessie ingaan, en dan stemt de klant toch helaas vaker met zijn portemonnaie. Dus moeten wij ervoor zorgen dat, ook als het buiten wat zwaarder wordt, de consument de weg naar DA blijft vinden. We hebben ook wel negatieve effecten van Covid gevoeld. We waren zeer succesvol begonnen met bijvoorbeeld het testen op cholesterol. Toen we dat wilden herhalen, ging de wereld op slot. Nu Covid voorbij is, zijn we weer vol gas doorgegaan met onze gezondheidschecks. Die zijn een belangrijk onderdeel van de formule. Wij zijn ervan overtuigd dat DA zich op deze wijze verder kan onderscheiden als gezondheidsspecialist.”
Wat doet NDS om ondernemers in hun bedrijfsvoering te ondersteunen?
“Wij leveren als franchisegever zo veel mogelijk toegevoegde waarde om onze ondernemers te ontzorgen. Dat doen we aan de ene kant door het merk en e formule te laden en alle commerciële ondersteuning. Maar ook aan de kostenkant geven we support om een gezonde winkelvoering te kunnen houden. Zo hebben wij bijvoorbeeld NDS facilities: we geven DA-ondernemers de mogelijkheid om met het Mosadex inkoopvolume mee te liften om bedrijfskosten onder controle te houden. Ook maken we jaarplannen met ze, waarin we vooruitkijken op het gebied van financiën en de bedrijfsvoering, en we benchmarken hoe zij op parameters presteren.”
Je lijstje noemt ook verbeterde winkelautomatisering.
“Klopt, we zijn na behoorlijk wat voorbereiding en testen gelukkig in de fase gekomen van het uitrollen van één uniform systeem wat ons allemaal veel mogelijkheden gaat geven op onder andere het omnichannel verhaal.”
“Het gaat erom dat je future proof bent voor de komende jaren. We helpen ondernemers met het meten van hoe goed alle elementen van de formule worden geïmplementeerd. Van het volgenvan de juiste trainingen tot en met de meest recente schappenplannen. En dit beloont zichzelf, want als je het conform de uitgangspunten aanpakt, ga je meer verdienen. De winkels in het nieuwe format doen het beter dan de rest. We hebben er nu 106 omgebouwd, als dat zo doorgaat staan er over pakweg twee jaar driehonderd winkels in een modern jasje. We zijn er best trots op dat het er zoveel zijn!”
Wat betekent dit voor het imago van het merk DA?
“Uit metingen blijkt dat DA heel hoog scoort op kwaliteit en vertrouwdheid, klantvriendelijkheid, service en kennis van zaken, met name in de doelgroep boven de 45 jaar. Het is wel een uitdaging om een nieuwe generatie in gebieden met een lage winkeldichtheid aan het merk te binden. Daarvoor moeten we winkels openen en het merk online versterken.”
Blijkbaar lukt dat, want jullie hebben zestien winkels geopend…
“Dat is hartstikke leuk. Maar we inderdaad een behoorlijk aantal prachtige winkels geopend: combi’s met PlusCoop of The Read Shop, of helemaal op zichzelf staand – en vier met apotheken, waarvan twee in Amsterdam. Zo zie je DA op onverwachte plekken in het winkellandschap terugkomen.”
Het lijstje van Ruud
• 106 verbouwde winkels
• Succesvolle samenwerkingen met cardiologe Janneke Wittekoek, luxe concept BeautyX, Marjolein Bastin
• Tv-campagnes en merkbouw
• Succesvolle introductie exclusieve merken waaronder Uriage
• Activatie/verantwoord: DA-branded Zonnebrandpalen
• 16 nieuwe winkelopeningen, waaronder 4 DA Selects i.c.m. apotheken
• DA van het jaar: Zuidwolde
• Support met collectieven om kosten te beheersen: NDS facilities
• Nieuwe winkelautomatisering