Zich bewust van hun (over)gewicht hebben ruim 2,5 miljoen Nederlanders vorig jaar het een en ander ondernomen om af te vallen. Daarbij hebben zij in totaal zo’n 300 miljoen euro uitgegeven aan afslankproducten en diensten. Daarbij was het koolhydraatarme dieet het populairst, zo blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat tien procent van de Nederlanders kozen voor een dieet. Zeven procent wint professioneel voedingsadvies in, drie procent volgt specifiek een afslankprogramma en nog eens drie procent gebruikt afslankmiddelen zoals shakes of maaltijden. De categorie voedingsadvies heeft hierin veruit het grootste aandeel met een omzet van ruim 226 miljoen euro. Op ruime afstand volgen afslankmiddelen (42 miljoen euro) en afslankprogramma’s (32 miljoen euro).
Koolhydraatarm dieet favoriet
Een koolhydraatarm dieet is onder alle Nederlanders die een dieet volgden het meest favoriet. Maar liefst 25 procent van degenen die op dieet gaat, kiest daarvoor. Op de tweede plaats, die goed is voor zeventien procent van allen die op dieet gaan, is de groep die daar zelf een eigen invulling aan geeft. Zij volgen geen specifiek dieet maar leggen zichzelf wel eigen regels op. Bijvoorbeeld door geen zoete tussendoortjes te nuttigen of van alles de helft minder eten dan men gewend was.
Een caloriearm dieet volgt op de derde plek met tien procent. Van de Nederlanders die een dieet volgden, koos vijf procent voor een keto dieet. Vijf procent deed aan periodiek vasten.
De Healthy Lifestyle Monitor is een grootschalig onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.051 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.