Hoewel de omzet over de hele detailhandel gerekend bijna 6% is, zijn door de maatregelen tegen de verspreiding van corona de verschillen binnen de detailhandel bijzonder groot. De foodsector zette 6,9 procent meer om, en ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben recordomzetten geboekt. De omzet van de non-foodsector bleef nagenoeg hetzelfde. Daarentegen kampten de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren met zware verliezen, onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december.
Geremde groei
Hoewel drogisterijen een zichtbaar hogere omzet scoorden dan in 2019, behoort de branche niet tot de koplopers – sterker nog, van alle branches die een omzetgroei in 2020 realiseerden, is de drogisterijbranche met 2,4% de hekkesluiter (tegen een omzetgroei van 1,9% in 20219!). Het is mogelijk dat de groei geremd is doordat met name in de grote winkelsteden het bezoek aan drogisterijen fors daalde, terwijl met name de minder centraal gelegen kleine winkels er voordeel bij hadden.
December
In december leed de detailhandel echter een omzetverlies van 3,1 procent, nadat op 14 december 2020 het kabinet een strenge lockdown aankondigde. Veel non-foodwinkels moesten hun deuren sluiten. Hierdoor heeft de detailhandel in december 3,1 procent minder omgezet dan in december 2019. De drogisterijen behaalden in december een omzetgroei van 4,6 procent.
Online omzet
In 2020 is online 43,5 procent meer omgezet dan in 2019, de hoogste groei sinds het begin van de statistiek onlineverkopen in 2014. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 54,6 procent. In december was er een online omzetgroei van 58,3 procent. CBS heeft niet gedifferentieerd in welke braches de online winkels actief zijn; hoe drogisterijen online scoorden, is derhalve niet bekendgemaakt.
Meer weten? Lees het HIER>>