Circana heeft zijn Topline Report over periode 9 van dit jaar gepubliceerd. Conclusie: de omzet bij drogisterijen neemt licht toe, maar wordt vooral gedreven door food en persoonlijke verzorging.
In het rapport van Circana zijn de omzetontwikkelingen genoteerd van verschillende retailsectoren: supermarkten (incl online), petrol en drogisterijen. In het huidige rapport wordt P9 van dit jaar onder schot genomen.
Kijkend naar de economische situatie als uitgangspunt, dan meldt Circana dat het economische herstel doorzet en dat de inflatie licht daalt. In augustus staat die op 2,8% – in 2023 was hij 3,8%.
Belangrijk is het consumentenvertrouwen, dat na een jaar van -20 eerst daalde naar bijna -40, en nu naar een vrij stabiel plateau van net onder de -30 gestegen is.
Stabilisatie
Binnen de bekeken markten merkt Circana op dat de omzet in drogisterijen blijft groeien, maar dat die groei wel iets afvlakt: de huidige groei is 4,4%, en dat is lager dan een jaar ervoor, toen de omzet met 6,5% groeide.
Maar dat is over een heel jaar bekeken: daarbinnen zijn er fluctuaties, en kan gezegd worden dat de omzet zich met name in de laatste periode stabiliseert: de groei is iets hoger dan daarvoor, maar nog niet op het niveau van eerder dit jaar, toen er pieken werden bereikt van tot 7%.
Promotiedruk
Het aandeel van promotieverkopen in drogisterijen steeg YTD naar 49,2%, dat is een duidelijke groei van 0,5% ten opzichte van vorig jaar. De groei is gestaag, al kent het fluctuaties.
Het aandeel van de promotieomzet in drogisterijen daalde echter licht, van 49,1% naar 48,7%.
Segmenten
Tot slot: waar komt de omzet vandaan?
Circana noteert als topcategorieën in omzetgroei zowel persoonlijke verzorging en food. Binnen persoonlijke verzorging is dat in absolute omzetcijfers vooral te danken aan mondverzorging, bad & douche en haarverzorging – procentueel stijgt vooral lichaamsverzorging. het enige dalende segment is scheren en ontharen.
In food zijn het snacks en zoetwaren, en overige food die substantieel bijdragen, met warme dranken als snelste stijger.
Opvallend: in non-food is rookwaren een snelle stijger, met een omzetplus van 8 miljoen stijgt het met 108,1%!