Nominaties voor de awards in de tweede helft van 2020

Voor zelfzorgretail was het over het algemeen een goed jaar. Zo is duidelijk geworden dat de branche, volgens cijfers van IRI, een omzetgroei van meer dan 5% heeft meegemaakt. Na de paniekaankopen en het hamstergedrag van het voorjaar daalde de omzet weer, maar de tweede helft van 2020 zag weer een forse omzetgroei, al was er, bij de opkomst van de tweede coronagolf geen sprake meer van paniek, en verschoof het consumentengedrag naar een meer brede aandacht voor gezondheid en zelfzorg.

De omzetgroei is sinds augustus gestegen naar een omzetplus van 5.5%.

Met vooral aandacht voor VMS (in verband met weerstand), Diagnostica en Anti-Rook. Goede vierde zijn de Spierpijn en Gewrichtsproducten. Dat de omzet van diagnostische producten omhooggeschoten is, wordt voornamelijk gedreven door de vraag naar thermometers. De vitaminespelers doen vanzelfsprekend goede zaken dit jaar – zeker ook omdat promoties dit jaar een minder grote rol speelt. Wel blijft ook tijdens de crisis de consument prijsbewust kopen. Want IRI ziet duidelijk dat de omzetgroei in absolute termen met name bij de private labels te zien, al scoren, in groeipercentages, grote merkfabrikanten toch goed. Bij de drogist is de rol van het private label echter niet significant veranderd, niet in prijs noch in aantal producten: er heeft weinig switch plaatsgevonden tussen private label en A-merk. Behàlve in het laatste kwartaal: toen wisten A-merken er zichtbaar van te profiteren dat er massale out of stock bij private labels ontstond.

KOMETEN en METEOREN awards

Deze ontwikkelingen hebben een sterk bepalend effect op de uitkomsten van met name de tweede helft van het jaar. Zo bepalend, dat de nominaties sterk afwijken van het gebruikelijke beeld.

In de omzetscores van introducties (die kans maken op een METEOOR Award) zien we dat maar liefst zes producten in de top tien staan, met nog twee in de rest van de top 25. Nu is de aanschafprijs van een thermometer beduidend hoger dan een gemiddeld zelfzorgproduct, en het is daarom dat we dit jaar een splitsing aanbrengen in de scores. We kijken over 2020 niet alleen naar de omzetcijfers van introducties (waarbij we voor een level playing field altijd alleen de eerste drie maanden van de introductie kijken), maar ook naar de verkopen in eenheden. Dat maakt meteen duidelijk hoe anders het beeld is wanneer een voorheen vrij kleine productgroep overmatige aandacht krijgt: in de top 25 van beste introducties op basis van eenheden staan slechts 2 thermometers, met 3 in de overige 15 topplaatsen. Verder vooral producten die in relatie staan tot oor, keel en neus, maar opvallend zijn ook de aanwezigheid van eerste-hulpproducten, van pleisters tot wondgel.

In de topscores van snelstgroeiende merken (die kans maken op een KOMEET Award) is de invloed van het coronavirus minder goed te merken, al zien we ook hier merken die gerelateerd zijn aan diagnostica, hygiëne en oor-, keel- en neusproducten.

SUPERNOVA Award

Hoe nu verder?

Wij bieden onze lezers de gelegenheid om hun stem uit te brengen: laat ons weten welke introducties en merken u het beste vond, gekeken naar het afgelopen jaar. Hoe brengt u uw stem uit? Simpel: bekijk in de lijst van introducties welk product u het beste vond. En mail dat naar: info@who-cares.nl. Uw stem vormt de shortlist van producten en merken die we voorleggen aan een pool van consumenten, die vanuit hún perspectief een oordeel vellen. Die peiling ligt in handen van het onafhankelijke consultancy- en onderzoeksbureau The Smart Vision Company. Die bepaalt welke introductie van de consument de SUPERNOVA Award ontvangt. N.B: de snelstgroeiende merken doen niet mee met de SUPERNOVA aard.

Het mooie is: niet alleen zullen zij de resultaten hiervan bekendmaken in who-cares, en bepalen wie met de SUPERNOVA Award naar huis gaat, maar ook zullen de resultaten van de KOMETEN, METEOREN en SUPERNOVA Award worden bekendgemaakt in de nieuwe consumentenuitgave over gezondheid GLK!, dat in een oplage van 100.000 exemplaren wordt verspreid onder drogisten, gezondheidswinkels, biowinkels, sportzaken, gemeentehuizen, huisartsen en bij Natuurmonumenten. Wij hebben de consumenten in die uitgave ook de mogelijkheid gegeven mee te doen aan de enquête.

———————————————————————————————————–

Meteoren – tweede helft van 2020

Top 25 Introducties obv omzet

1.    Medisana Thermometer Infrarood TM77 – Medisana Benelux

2.    Sinji Pulse Oximeter – Avanca

3.    Dr. Original Oor & Voorhoofd Thermometer – OTC Medical

4.    Bepanthen Nazorg Zalf – Bayer Consumer Health

5.    Braun Voorhoofdthermometer – Procter & Gamble

6.    Medisana Thermometer Infrarood – Medisana

7.     Physiomer Neusspoeling Spray – Omega Pharma Nederland

8.    Deluxa CNTC Digitale Infrarood Thermometer – Keukelaar Beheer

9.    Bepanthen Wondgel – Bayer Consumer Health

10.    Bronchostop Direct met Honing Pastille – Omega Pharma Nederland

11.    Davitamon Omega-3 Visolie HG Capsule – Omega Pharma Nederland

12.     Daro Alle Hoestsiroop Junior Vloeibaar – Remark Groep

13.    Otrivin Natural Neusspray – GlaxoSmithKline

14.    Natterman 2 in 1 Siroop – Imgroma

15.    Dr. Original Oor & Voorhoofd Thermometer – OTC Medical

16.    Braun Thermoscan – Procter & Gamble

17.    Isla Medic Acute Pastille – Karl Engelhard

18.    Dampo Inhalatiebalsem – Vemedia Consumer Health

19.    Isla Medic Voice Pastille Droge Hoest – Karl Engelhard

20.    Care Plus Anti-Luis Spray – Tropenzorg

21.    Lactacyd Intieme Wasgel 0% – Omega Pharma Nederland

22.    A. Vogel Junior Kauwtablet Griep – A. Vogel

23.    A. Vogel Junior Neusspray Zoutoplossing – A. Vogel

24.    Coldner Care Soft & Sensitive – Caresse Cosmetics

Top 25 Introducties obv eenheden

1.    Bepanthen Nazorg Zalf – Bayer Consumer Health

2.    Medisana Thermometer Infrarood – Medisana Benelux

3.     Comfort Aid Kinderpleisters – Edco

4.    Comfort Aid Pleister Duo-pack gemengd – Edco

5.    Sinji Pulse Oximeter – Avanca

6.     Bronchostop Direct Met Honing Pastille – Omega Pharma Nederland

7.    Lactacyd Intieme Wasgel 0% – Omega Pharma Nederland

8.    Dermo Care Soft & Sensitive – Caresse Cosmetics

9.    Physiomer Neusspoeling Spray – Omega Pharma Nederland

10.    Daro Alle Hoest Siroop Junior – Remark Groep

11.    Otrivin Natural Neusspray – GlaxoSmithKline

12.    Bepanthen Wondgel – Bayer Consumer Health

13.    Dermo Care Soft & Sensitive – Caresse Cosmetics

14.    Davitamon Omega-3 Visolie HG Capsule – Omega Pharma Nederland

15.    A. Vogel Junior Neusspray – A. Vogel

16.    Isla Medic Acute Pastille – Karl Engelhard

17.    Natterman 2 in 1 Siroop – Novum Pharma

18.    Deluxa CNTC Digitale Infrarood Thermometer – Keukelaar Beheer

19.    Dr. Original Oor & Voorhoofd – OTC Medical

20.    Dampo Inhalatiebalsem – Bayer Consumer Health

21.    Isla Medic Voice Pastille droge Hoest – Karl Engelhard

22.    Medisana thermometer Infrarood – Medisana

23.    A. Vogel Junior Kauwtablet Griep – A. Vogel

24.    Corsodyl Tandgel Mondontsmetting – GlaxoSmithKline

25.    Leukoplast Leukomed Absorberend Zacht – Beiersdorf

KOMETEN – Tweede helft van 2020

Top 25 snelstgroeiende merken obv omzet%

1    Davitamon – Omega Pharma Nederland

2    Lucovitaal – PK Benelux

3    A. Vogel – A. Vogel

4.    Roter – Imgroma

5.    New Care – New Care Supplements

6.    Sleepzz – Vemedia Consumer Health

7.     Braun – Procter & Gamble

8.    Losecosan – Bayer Consumer Health

9.    Valdispert – Vemedia Consumer Health

10.    Dr. Original – OTC Medical

11.    Medisana – Medisana

12.    Hansaplast – Beiersdorf

13.    Solgar – Solgar

14.    Nytol – Omega Pharma Nederland

15.    Bepanthen – Bayer Consumer Health

16.    Dagravit – Vemedia Consumer Health

17.    Golden Naturals – Golden Naturals

18.    Supra D – Bayer Consumer Health

19.    Ymea – Omega Pharma Nederland

20.    Leef Vitaal – Vemedia Consumer Health

21.    Vype E Pen – British American Tobacco

22.    Prevalin – Omega Pharma Nederland

23.    Allegra – Sanofi Consumer Health Care Netherlands

24.    Alpine Sleepsoft – Alpine Hearing Protection

25.    Aleve – Bayer Consumer Health

Top 25 snelstgroeiende merken obv eenheden%

1.    Davitamon – Omega Pharma Nederland

2.    Lucovitaal – PK Benelux

3.    Nedac Sorbo – Nedac Sorbo

4.    PCH – PCH Benelux

5.    Dr. Original – OTC Medical

6.    Sanias – Aurobindo Benelux

8.    Aleve – Bayer Consumer Health

9.    New Care – New Care Supplements

10.    Losecosan – Bayer Consumer Health

11.    Leef Vitaal – Vemedia Consumer Health

12.     Vype E Pen – British American Tobacco

13.    Medisana – Medisana

14.    Supra D – Bayer Consumer Health

15.    Bepanthen – Bayer Consumer Health

16.    Sleepzz – Vemedia Consumer Health

17.     Scholl – Reckitt Benckiser Healthcare

18.    Golden Naturals – Golden Naturals

19.    Comfort Aid – Comfort Aid

20.    Braun – Procter & Gamble

21.    Swisse – H&A Global Group

22.    Allegra – Sanofi

23.    Nytol – Omega Pharma Nederland

24.    Solgar – Solgar Vitamins

25.    Aspirine – Bayer Consumer Health