De Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB) en who-cares combineren dit jaar twee tradities: de Algemene Ledenvergadering van de KNDB én de uitreiking van de who-cares awards, plus een divers en inhoudelijk middagprogramma. Een van de sprekers: Jeroen Kemperman, senior manager Strategy, Business Development & Duurzaamheid bij Zilveren Kruis – en schrijver van 7 boeken, waaronder ‘Briljante businessmodellen in Zorg & Gezondheid’.
Het event ‘Drug in beweging’ start met een besloten jaarvergadering van de KNDB, waar alle leden van de KNDB van harte voor uitgenodigd zijn. Parallel daaraan vindt de uitreiking plaats van de who-cares KOMETEN en METEOREN awards. Aansluitend is er een gezamenlijk inhoudelijk programma met als thema: ‘Drug in beweging’. Het inhoudelijke programma combineert een luchtige quiz met een serieuze forumdiscussie, waarin hoofdredacteur van who-cares Antal Giesbers in gesprek gaat met drie experts die hun inzichten delen én zich richten op adviezen voor op een praktische aanpak waarmee de drogist zich kan ontwikkelen als leefstijlspecialist.
Belangrijkste uitdaging
Een van die experts is Jeroen Kemperman. Wat gaat hij tijdens de discussie ter tafel brengen? We spraken even met hem.
Jeroen, wat doe jij in je werk bij Zilveren Kruis? “Ik beweeg mij op het snijvlak van de maatschappij en wat Achmea Zilveren Kruis daaraan kan bijdragen. Ik houd mij bezig met toekomststrategieën en businessmodellen, vaak klantgericht en vooruitkijkend.”
Wat zie je als de belangrijkste uitdaging in zorg en gezondheid?
“De bevolking veroudert: de gemiddelde leeftijd is nu al vijftig jaar, het aantal tachtigplussers verdubbelt, het aantal negentigjarigen verdriedubbelt. En steeds meer van hen wonen zelfstandig waarmee ze minder als partners kunnen terugvallen op elkaar. De hoeveelheid mensen die zorg en mantelzorg nodig heeft neemt toe, maar de voorzieningen en de hoeveelheid mensen die zorg kunnen geven niet. Dus heb je het bijvoorbeeld ook over nieuwe sociale woonvormen met zorg- daar houd ik me intensief mee bezig, in samenwerking met gemeenten en vastgoedbeheerders. Want we gaan naar 1,8 miljoen zelfstandig levende ouderen.
Maar je praat naast de woning en sociale omgeving ook over een andere ondersteuning van mensen thuis.
Schuifelafstand
Welke rol kan de drogist daarin spelen?
” Een zeventigjarige heeft een andere zorgbehoefte dan een twintigjarige en komt ook voor andere producten bij de drogist. De behoefte aan zelfzorg zal enorm toenemen: dat voorspellen is geen rocket science.Ik denk ook aan een digitale component. En daarmee bedoel ik niet dat de drogist zorgrobots moet gaan verkopen, maar kijk eens naar praktische huis tuin en keuken oplossingen op basis van sensoren en thuismeten. Om senioren daarmee te leren werken ligt de focus niet op je webshop, maar op het aanbieden van laagdrempelige hulp en advies in combinatie met digitale services.
Daarnaast: sowieso leven we allemaal vooral in een straal van een paar kilometer rondom ons huis, en voor oudere consument geldt dat nog meer. Zij hebben dus behoefte aan hulp op ‘schuifelafstand’. En juist omdat de medewerkers bij vooral zelfstandige drogisten daar langer blijven werken en dus wat ouder is, voelt de oudere consument zich daarbij thuis.”
Wat moeten mensen van jouw bijdrage aan de forumdiscussie meenemen? ”Een heel stuk van mijn wereld van zorg wordt de uwe. En ik kan de drogist schetsen waar die nieuwe kansen zich gaan voordoen want die zien we nu in de zorg maar die komen steeds meer in het dagelijks leven met de vergrijzing en het toenemend aantal mensen wat alleen thuis woont en behoefte heeft aan dagelijkse ondersteuning bij zelfzorg.”
Aanmelden
Het KNDB/who-cares event vindt plaats op 23 april van 13:30 tot 18:00 uur en wordt afgesloten met een diner. Het event is gratis voor leden van de KNDB. Maar ook niet-leden kunnen daarbij aanwezig zijn. Ga daarvoor naar: kndb.org