In het voorwoord van het jaarverslag van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) zegt voorzitter Monica van Ee allereerst verheugd te zijn dat de coronamaatregelen niet meer nodig zijn. Hierdoor heeft de NCV een groei kunnen rapporteren.
Toch is deze groei volgens Van Ee ook deels prijsgedreven, doordat fabrikanten en leveranciers niet anders kunnen dan hun hogere kosten, zoals grondstofkosten, loonkosten en energieprijzen, door te rekenen. Ze geeft tevens aan dat het voortduren van de oorlog in de Oekraïne de nodige onzekerheid met zich meebrengt. Het is immers maar de vraag hoe consumenten reageren op prijsstijgingen, en of ze trouw blijven aan een retailkanaal, merk en product.
Optimisme
“Gelukkig gebruiken we elke dag producten voor de persoonlijke verzorging en het is mogelijk producten in veel verschillende kanalen en voor elk budget aan te schaffen. Ik blijf dan ook, zoals altijd, optimistisch. Positief ben ik ook over het NCV-bureau. Het bureau met een staf dat een belangrijke rol speelt voor mij, als voorzitter van het bestuur, maar vooral voor leden en stakeholders. Deze medewerkers geven advies over de grote hoeveelheid wetgevingsvraagstukken, communiceren in- en extern (volg ons bijvoorbeeld op LinkedIn) en laten onze stem horen in de vele overleggen met diverse stakeholders.”
Nieuw technisch team
In de zomer van 2022 is een heel nieuw technisch team gestart. Van Ee: “Ze hebben zich op een ongelooflijk snelle manier ingewerkt, waar ik veel bewondering voor heb. Ook de medewerkers die er al waren, hebben zich extra ingezet. Daar ben ik dankbaar voor. Ik wil ze hier noemen Judith Romijn, Sandra Andeweg, Lisa Restiau, Iris Puijk en Kirsten van der Knaap. Marjolein van Oostrum noem ik apart, omdat die een bijzondere vermelding verdiend. Ze heeft zich ontwikkeld tot een allround leider en met ondersteuning vanuit het bestuur heeft zij, zowel intern als zowel extern, de vereniging zeer goed vertegenwoordigd. Ronald van Welie is gelukkig terug en daardoor kan het NCV-bureau zich nog verder ontwikkelen en meer gaan toeleggen op contacten met stakeholders en op de inzet van nieuwe communicatiemiddelen”, aldus Van Ee.