De gevolgen van het coronavirus zijn overduidelijk zichtbaar in de eindscore van de top 25 meest succesvolle introducties en de snelstgroeiende merken: dat is de conclusie van Eefje Biemans en Tim Janssen, respectievelijk Business Consultant en Strategic Insights Analyst bij IRI Nederland.
“Corona staat centraal in de topscores in omzet en afzet van zowel de introducties van 2020 als de merkontwikkeling”, zegt Janssen. “Die ontwikkeling zien we terug in twee verschillende tendensen. De eerste is dat consumenten in relatie tot corona diagnostische producten zijn gaan kopen – meer specifiek: thermometers. De tweede tendens is de aanschaf van preventieve producten. Met name zien we dat terug in de hoge scores van vitamineproducten.”
Thermometers
“In de markt voor thermometers zien we dat een aantal nieuwe spelers het coronavirus aangrijpen om zich een positie in de markt te verwerven”, zegt Biemans. ‘Maar er zijn ook voldoende gevestigde namen zichtbaar, met name in de top. De aankoopontwikkeling maakt duidelijk dat de aanschaf van thermometers direct gerelateerd is aan het coronavirus: de eerste coronagolf zien we terug in een enorme piek in aankopen, die wel acht maal hoger zijn dan daarvoor; als de coronagolf wegzakt, zien we de afzet ook dalen tot net boven het voorgaande niveau. De tweede coronagolf brengt ook weer een stijging in aanschaf met zich mee, al is die beduidend minder sterk. En dat blijft ruwweg op dat niveau tijdens de derde golf. Maar aan het eind van het jaar daalt het weer tot ongeveer het niveau na de eerste coronagolf.”
Multivitaminen
“In de markt voor vitamines zien we een revival van de multivitamines, waarschijnlijk vanuit de gedachte van de consument dat zie zich echt goed willen beschermen”, zegt Janssen. “De specifieke vitaminen – vitamine C en D – doen het wel goed, maar bij andere producten zien we een daling. De terugkeer van de multivitaminen is echt significant.
Verder zien we dat de de verkoop van CBD-producten zijn piek heeft gehad en dat de omzet daalt. Het kan zijn dat CBD, met zijn vele toepassingen, niet aansluit bij de behoefte van consumenten voor een specifieke oplossing tijdens coronatijd.”
Zwaar weer
Natuurlijk zijn er ook andere ontwikkelingen die de opmars van specifieke producten onderbouwen. “Zo heeft de aandacht voor resveratrol in de media producten met deze component wel in omzet geholpen”, zegt Biemans. “En we zien dat producten tegen keelpijn en verkoudheid, vanwege het wegblijven van een echte griepepidemie, flinke klappen heeft gekregen. Die categorie zat echt in zwaar weer. En bij de pijnstillers zien we dat paracetamol in eerste instantie flink is ingekocht tijdens de hamsterweken in maart en april, maar toen waren de medicijnkastjes ook wel gevuld. Sindsdien is er een forse omzetdaling ingezet, die zich nu lijkt te herstellen.”
Aard van innovaties
Janssen wijst nog op een andere ontwikkeling die voor de langere termijn van belang kan zijn: innovatie.
“De aard van innovaties verandert”, zegt hij: We zien in de top 25 juist producten verschijnen die zich van algemeen naar specifiek bewegen. Denk aan vitamineproducten voor kinderen van 0-10, of voor 50-plussers. En ook zijn er omstandigheden die een innovatie in de hand werken. Denk aan producten die jeuk vanwege de processierups tegengaan. En een veranderde wetgeving heeft de markt voor rust- en kalmeringsproducten een boost gegeven. Waarmee we maar willen zeggen: het goud zit niet per se in het spectaculaire.”
———————
IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG, Pharmacie en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl. Daar treft u ook diverse rapporten aan die gratis te downloaden zijn.