Stephanie is recht door zee, en een echte doener. Ze studeerde zowel sport en bewegen als voeding en diëtetiek, en werkte tien jaar in de horeca voordat zij in september 2013 op de leegstaande drogisterij aan de Nieuwstraat werd geattendeerd. “Ik dacht eerst: dat is niks voor mij. Maar stiekem dacht ik er toch over na. En al heb ik totaal geen achtergrond in de drogisterijwereld: ik kom uit een ondernemersfamilie. Ik heb altijd gezegd dat ik ooit voor mezelf zou beginnen. In september 2014 heb ik de knoop doorgehakt en januari 2015 ben ik opengegaan.”
_x000D_
_x000D_
Het werd een Drogist Bewust Beter, de formule van UniPharma.
_x000D_
_x000D_
“Ik wilde me aansluiten bij een formule, en heb daartoe rondgekeken bij diverse organisaties”, vertelt Smetsers. “Ik heb uiteindelijk voor UniPharma gekozen omdat ik me daar het meeste ondernemer voel. Het is echte soft franchise.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Compleet
_x000D_
_x000D_
Er zijn zwaarwegende redenen voor Stephanie om voor Drogist Bewust Beter te kiezen, zegt ze. “Het gaat erom dat je lokaal kunt ondernemen met een complete winkel – én complete winkelondersteuning. DBB biedt mij een assortiment van wel 43.000 producten waarmee ik mij kan onderscheiden. Niet alleen met bijzondere merken die je elders niet ziet, maar ook met echt onderscheidende categorieën, inclusief een volledig bio- en allergenenassortiment. Ik heb ook een range Bewust Lager-producten waarmee ik op prijsniveau kan concurreren. En dan heb ik het nog niet over het uitgebreide aanbod aan acties en maandaanbiedingen – ik krijg 19 folders per jaar, 14 keer per jaar Direct Mail digitaal en 2 maal per jaar ondersteuning tijdens de Budget weekenden. Maar ook is er veel aandacht voor de beleving in de winkel, met bijvoorbeeld proeverijen, en door een mooie instore presentatie met een aansluitende communicatie richting de consument.”
_x000D_
_x000D_
De inrichting is hier en daar wel anders dan je van Drogist Bewust Beter gewend bent. “Dat klopt”, zegt Stephanie. “DBB heeft daar wel richtlijnen voor, maar ik heb de vrijheid gekregen om daar een eigen touch aan te geven. Ik zocht iets met hout voor een warme uitstraling, en mijn vader is erg handig, dus veel van het interieur heeft hij zelf getimmerd. De mensen van UniPharma laten het vaak aan nieuwe klanten zien.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Heel gezellig
_x000D_
_x000D_
In een dorp is het klantenprofiel meestal vrij divers, en dat weet ook Smetsers: “In Liempde wonen veel ouderen, maar ook wel veel mensen met kinderen. Alleen mijn eigen leeftijdscategorie is in Liempde minder vertegenwoordigd, want de huizen zijn hier best wel duur. Er komen ook best veel mensen hier uit de omgeving, uit dorpen die echt niks hebben. Er komen ook mensen uit Boxtel, vooral voor de cadeauhoek.”
_x000D_
_x000D_
Je merkt aan alles dat Stephanie haar klanten kent. Dat kan ook bijna niet anders, want Liempde is een dorp dat nog geen vijfduizend zielen telt. Stephanie: “Dit is echt een dorp-dorp: iedereen kent elkaar, ze vinden het fijn dat er nog winkels zijn en dus gunnen ze je de klandizie. Daarom wist ik ook dat ik in Liempde een grote kans van slagen heb.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Hele centrum
_x000D_
_x000D_
Ze loopt naar de deur en wijst naar het einde van de Nieuwstraat waaraan de drogisterij is gevestigd. “Wat je hier ziet, is het hele centrum: dat begint daarachter bij de Coop en eindigt bij mij, de slager en de dokter. Een voetbalveld lang, meer is het niet. Wel zijn er in de buurt nog wat boerderijwinkels, bij de een koop je tomaat, bij de ander eieren, en er zijn veel terrasjes. Ik vind het wel fijn dat ik tegenover de dokter ben gevestigd: daar heb ik een goede relatie mee, hij stuurt mensen naar mij door en ik naar hem. Binnenkort wordt zijn praktijk ook nog eens uitgebreid tot een gezondheidscentrum, met ook een fysiotherapeut en een tandarts.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Feestelijk
_x000D_
_x000D_
Omdat haar winkel een centrale functie vervult voor de wijde omgeving, is het niet verwonderlijk dat er bij haar verhoudingsgewijs veel reguliere merken op de planken staan. Smetsers stelt zich verhoudingsgewijs minder op als specialist en meer als generalist. Daarom is er veel ruimte voor randassortiment. “Er komen veel mensen binnen voor cadeau’s, want dat misten de mensen in het winkelaanbod. Ik heb er een speciale hoek voor ingericht, en ik kan, als dat nodig is, zo een wand weghalen om die hoek uit te breiden. Dat doe ik tijdens de feestdagen, als ik ruimte wil creëren voor een kerstshow met artikelen en versieringen. Normaal heb ik er circa 20 vierkante meter voor, dan groeit dat naar 100 vierkante meter. Ik vind het zelf een leuk assortiment en sta hier vaak producten feestelijk in te pakken.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Goede samenwerking
_x000D_
_x000D_
Intussen is Smetsers twee jaar bezig. “Ik heb veel geleerd. Qua ondernemerschap is het me enorm meegevallen, het is allemaal soepel verlopen. Gelukkig zit mijn moeder in de financiële wereld: zij is mijn accountant en als ik iets niet weet, kan ik het altijd vragen. Over de omzet ben ik heel tevreden, en hij stijgt nog steeds. De samenwerking met Unipharma is goed: als er problemen zijn of als je met speciale actie wilt, dan kun je eigenlijk met iedereen alles gewoon bespreken. Ik wilde met carnaval oordoppen voor een speciaal prijsje verkopen. Daar doen ze niet moeilijk over. Er is eigenlijk weinig wat van hen moet, daar ben ik blij mee. Als je echt ondernemer wilt zijn, dan zou ik zeker bij Unipharma gaan, want dan heb je veel meer vrijheid.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
De vlog bekijken? Dat kan hier:
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_