Volgens Nederlandse consumenten behalen Hornbach, Picnic en Kruidvat de hoogste scores onder Nederlandse retailers op vijf cruciale factoren. Deze merken excelleren met name op het gebied van onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, klantinteractie, loyaliteit en bezoekersaantallen, aldus onderzoek van Q&A.
Volgens het onderzoeksbureau laten de meest toekomstbestendige retailers sterke prestaties zien op alle genoemde factoren. Naast Kruidvat, Hornbach en Picnic scoren ook Action, Bol, Albert Heijn en IKEA hoog op deze aspecten.
Onderscheidend vermogen
Respondenten geven aan dat één op de vijf retailers als onderscheidend wordt beschouwd. Met name Keurslager, Dille & Kamille, Rituals en IKEA worden genoemd als opvallende voorbeelden op dit gebied. Discountformules tonen volgens de onderzoekers het minste onderscheidend vermogen, waarbij bijna één op de tien retailers als niet-onderscheidend wordt gezien.
De mate van loyaliteit wordt in het onderzoek vastgesteld aan de hand van de vraag of consumenten een retailer zouden aanbevelen. Hornbach en Picnic worden het vaakst aanbevolen door Nederlanders. Ook Zooplus, Auping, Eye Wish, Pearle en Bol hebben loyale klanten.
Voor veertien procent van de Nederlandse retailers geldt dat het merendeel van hun klanten hen als onmisbaar beschouwt. Belangrijke kenmerken van deze onmisbare retailers zijn de samenstelling van het assortiment, gemak, betrouwbaarheid, service en een gunstige prijs-kwaliteitverhouding.
Bron: retailtrends.nl