“Hopelijk verlagen we de drempel om zaken vast te leggen”

De nieuwe service werd zonder reuring of persbericht gelanceerd, de consument kon het lezen in de folder van Kruidvat – al heeft de pers het verhaal inmiddels wel opgepikt.

“Het was geen geheim, maar we hebben er ook geen reuring aan gegeven”, zegt woordvoerder van AS Watson José Mes, “Misschien waren we te bescheiden en hadden we er toch een persbericht aan moeten wijden.”

Mes wijst erop dat veel mensen geen aandacht besteden aan het regelen van bijvoorbeeld een testament. “Ze vinden het vaak teveel gedoe, tijdverspilling – en te duur. Of ze denken er niet aan. Wij zagen daar een duidelijke lacune en een rol waarin wij het verschil kunnen maken, door mensen ervan bewust te maken zaken vast te leggen. Dat kunnen wij bij uitstek omdat Kruidvat open en toegankelijk is, we zijn bereikbaar voor een groot publiek. Hopelijk verlagen we hiermee de drempel om zaken wél vast te leggen.”

Standaardoplossingen

Er is bewust gekozen voor een online service. “Uiteraard, dit kun je niet in de winkel doen. Daarmee vergroot je ook het gemak voor de consument, en kun je de prijs laag houden. Op de site worden de producten goed uitgelegd, je kunt aan de hand van een vragenlijst vaststellen of het voor jou geschikt is of dat je een meer maatwerkoplossing nodig hebt. op de website bieden wij standaardoplossingen, maar als je behoefte hebt aan maatwerk, dan word je direct doorverwezen naar de notarissen van xxx waar wij mee samenwerken.”

De consument stelt zijn samenlevingscontract of testament online op en ontvangt het concept daarna per mail. Bij een van de twaalf notariskantoren van Ligo waar Kruidvat mee samenwerkt, kan dan de akte ondertekend worden.

Andere tijden

Het viel te verwachten dat de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) wat argwanend reageert, en erop wijst dat een en ander wel zorgvuldig afgehandeld wordt. Zeven jaar eerder, toen Hema een dergelijke service aanbood, sleepte de organisatie de retailer zelfs voor de rechter. Maar die stond de service van Hema toe. Kruidvat maakt zich geen zorgen. “We voldoen volledig aan de regelgeving. Een uitgebreide online vragenlijst vormt de basis voor het opstellen van het document. Dat wordt je toegestuurd om tegen te lezen. En je kunt altijd contact opnemen met de notaris, of een chatline bezoeken. Het hele proces wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Daarnaast is de wereld in zeven jaar tijd ook wel veranderd, ook de notarissen zelf staan nu anders tegenover dit soort diensten. We verwachten dan ook niet dat er binnenkort een advocaat van de beroepsorganisatie op de stoep staat.”

Afbreukrisico

In hoeverre ‘past’ deze nieuwe service onder de paraplu van het merk Kruidvat? En bestaat er een afbreukrisico als ’t met zo’n akte misgaat?

“Voor afbreukrisico zijn we niet bang. We denken dat dit past bij het merk Kruidvat. Want het bereikbaar maken van producten en diensten staat al vanaf het begin centraal bij Kruidvat. We hebben al vaker financiële diensten aangeboden: als er ergens interesse voor is, dan kijken we daar naar. Kruidvat is juist groot geworden door elke keer naar de markt te kijken en bereikbaar te maken. Neem de CD’s met klassieke muziek, treinkaartjes, hotelvouchers: het loopt als een rode draad door onze geschiedenis.”

Is het dan terecht dat men zich in de branche soms afvraagt of Kruidvat nog wel een drogist is?

“We zijn wel degelijk een drogist, maar we hebben geen witte jas aan. En we doen niet alleen health & beauty: we concurreren met de hele wereld, en zoeken het verrassende. Wij zien onszelf als een drogist+, dat concept laten we niet los.”