Het ‘geheim’ van Medikamente Die Grenze

Wat begon als een bescheiden grenswinkeltje voor medicijnen is nu uitgegroeid tot een uitgestrekte koopjesketen met zeventig filialen verspreid over het land. Wat is het geheim achter het succes van Medikamente Die Grenze?

Eigenaar Bert Hesselink had aanvankelijk niet verwacht dat zijn winkel zo’n succes zou worden. Oorspronkelijk runde hij een groentewinkeltje aan de grens, maar toen in Duitsland zelfzorggeneesmiddelen niet langer werden vergoed, zag hij een kans. “Toen ben ik een winkel begonnen voor medicijnen. Het begon eigenlijk als een hobby, maar groeide snel uit tot meer,” vertelde hij onlangs in de 538 Ochtendshow. “In Duitsland zijn zelfzorgmiddelen alleen verkrijgbaar bij apotheken, terwijl je ze in Nederland ook bij drogisterijen kunt krijgen. Daardoor liggen de prijzen in Duitsland veel hoger dan in Nederland.”

De formule bleek een succes en het kleine winkeltje van twintig vierkante meter groeide snel uit tot een bloeiende koopjesketen, waar niet alleen medicijnen, maar ook andere producten worden verkocht, waaronder artikelen met een kortere houdbaarheidsdatum.

Formule

Maar wat is het geheim? In een tijd waarin boodschappen nog steeds duur zijn, vraag je je af hoe het mogelijk is om producten zo goedkoop aan te bieden. Volgens retaildeskundige Paul Moers weet Hesselink overal ter wereld voordelige restpartijen op te sporen. “Hij vindt bijvoorbeeld goedkope tandpasta in Turkije en haalt die naar Nederland,” zei hij in een interview met het AD. “Maar het slimste is dat ze alle producten tegen een vaste prijs verkopen. Ze hanteren daarmee het Duitse model,” zegt Moers. In tegenstelling tot andere drogisterijen biedt Medikamente Die Grenze geen speciale acties aan, zoals ‘2+2 gratis’, waardoor de prijzen van individuele producten laag blijven.”

Bron: hartvannederland.nl