Geen categorie

5/29/2016 12:31

Wat is het Better Event eigenlijk? De succesvolle schrijfster en voedingscoach Amber Albarda besloot vorig jaar haar activiteiten buiten print en digitale media uit te breiden met een event dat draait om innovatieve gezonde voeding, cosmetica, therapieën en allerlei boeiende lezingen. Het event vond dit jaar  voor de tweede keer plaats in de RAI in Amsterdam, maar is geen grote beurs: het heeft eerder een knus onder-ons karakter. Dat is ook zichtbaar aan de beursbezoekers: althans toen wij er waren bleken dat vooral jonge, trendy en meestal vrouwelijke twenners te zijn, de primaire doelgroep van de oeken en de website van Amber Albarda dus,  naast een groep oudere bezoekers van circa boven de zestig – al hebben we van diverse standhouders dat ook de doelgroep daar tussenin, van 30-50 jaar dus, goed vertegenwoordigd was. Dit jaar trok het Better Event 4700 bezoekers getrokken, dat zijn 500 bezoekers meer dan vorig jaar. 

_x000D_
_x000D_

Belangrijk in het hele concept zijn de lezingen, waar veel bezoekers speciaal voor komen. Maar die zijn voor dit artikel minder van toepassing: wij kijken naar wat een care retailer van deze beurs kan leren en oppikken. 

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Bij Vitaminstore liep je echt een shop binnen: Vitamonstore wilde duidelijk laten zien dat het voor de consument op zijn gebied alles in huis heeft. Naast producten onder het eigen merk was er aandacht voor het merk 100% Wei en een assortiment gedroogde vruchten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Weleda viel op met een stand in de vorm van een bestelbusje. Hoewel producent van huidverzorgsingproducten, werd dit assortiment nadrukkelijk weggezet als ‘skin food’: een interessante cross-over qua marketing.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Orthica, dat van zichzelf een wat pharmaceutische uitstraling heeft, wist op zijn stand prima de link met de doelgroep te maken door zich te focussen op de eisen van verschillende leeftijden.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

En Frenchtop Natural Care Products, dat in onze branche toch bekend is geworden vanuit Frenchtop Cosmetics, legde op aangeven van Amber tijdens dit event de nadruk op de innovatieve foodconcepten.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Autoriteit

_x000D_
_x000D_

Interssante nieuwigheden komen hier vaak niet uit de koker van de grote jongens, maar zijn juist low key ontwikkeld en aan de man gebracht. Natural skincare van Squalan, de nurtiëntenboost Kyani, en ook de Lady-Comp, dat electronisch meet of een vrouw vruchtbaar is.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

In hun uitstraling hebben de producten vaak een hoog vriendinnen-gehalte. Neem de merknaam Oh-lief, dat een range moderne, duurzame babyproducten omvat, neem het merk Squalan, dat letterlijk door twee vriendinnen is ontwikkeld, neem ook de slogan van terra Sana: ‘Ik proef en voel dat het goed is’. Hun autoriteit ontlenen de meeste producten van dit event – althans hier – niet aan wetenschap of de kennis van de retailer, maar aan het aanraden door verwante geesten. Met als échte autoriteit natuurlijk Amber Albada, die zelf bepaalt wat op de beurs komt en wat niett.

_x000D_
_x000D_

Als gevolg van dit alles draagt het event van zichzelf een keurmerk. Zoals een standhouder zei: “Ik hoef de mensen niet uit te leggen waarom rauwe chocolade beter voor je gezondheid is. Dat is op andere beurzen vaak anders.” Het betekent ook dat de bedrijven die wél tot de beurs worden toegelaten, meteen een accolade van kwaliteit krijgen.

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Amalgaam

_x000D_
_x000D_

Met een dedicated publiek en uitgezochte standhouders is het niet verwonderlijk dat deze standhouders goed te spreken zijn over het Better Event. Sommigen lieten weten dat het Better Event intussen de enige beurs is waar ze nog aan meedoen. “Vorig jaar was het Better event onze eerste beurs”, vertelde een standhouder. “Daarna hebben we nog op andere beurzen zoals de Gezondheidsbeurs en de Bio-beurs gestaan, maar op Better Eevent doen we gewoon hele goede zaken.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Intussen heeft de organisatie voor meer diversiteit gekozen. Waren er vorig jaar bijvoorbeeld veel repen, slowjuicers en glutenvrije producten, nu was er meer ruimte voor non-food, cosmetica en therapieën.

_x000D_
_x000D_

Helaas kwamen drogisten en parfumiers of eigenaren van gezondheids/voedingswinkels niet in groten getale op bezoek, althans heeft geen van de standhouders die wij spraken daar contact mee gehad. En dat is jammer, want het Better Event biedt care retailers een prima blik op de toekomst. Wat de branche hier sowieso van mee kan nemen, is hoezeer voeding en therapieën voortaan amalgameren met cosmetica, gezondheidsproducten en hygiëne. Als ergens blurring de moeite waard kan zijn, dan hier wel.

_x000D_/upload/images/IMG_5813%20kopie.JPG_x000D_

5/16/2016 12:56

De Readshop van Scheffer in de wijk Dubbeldam in Dordrecht heeft sinds enkele weken een dubbele functie: met hulp van UniPharma hebben Philo en Jeanette een flink stuk van de winkel ingericht als drogisterij, onder de formule Drogist Bewust Beter, en hiermee een shop-in-shopcombinatie gerealiseerd.

_x000D_
_x000D_

De reden om voor deze combinatie te kiezen? ”Hier vlakbij zat een DA. De eigenaar daarvan had een aantal DA-winkels in deze omgeving maar ging eind 2014 failliet”, zegt Philo. ”Uit omzetgegevens bleek dat de winkel in Dubbeldam het nog prima deed. En er is in de wijde omgeving nauwelijks nog een drogist te vinden. Ik dacht dus al snel: zal ik het overnemen?”

_x000D_
_x000D_

Na gesprekken met diverse organisaties viel zijn keus op UniPharma. ”Ze zijn betrokken, denken actief met je mee, heel flexibel. Zo’n organisatie heb je in dit geval zeker wel nodig. Want ik kende de drogisterijbranche verder helemaal niet.”

_x000D_
_x000D_

Unipharm stelde eigenlijk maar één voorwaarde, vertelt Philo: ”Ik moest mijn drogistendiploma halen van UniPharma-directeur Jacco van Liere. Ikzelf had gedacht aan een soort Drogist Light-concept, waarbij ik dat diploma niet nodig zou hebben, maar Jacco zei: ’Als jij je diploma haalt, dan committeren wij ons ook’. ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb, want die zelfzorgmedicijnen vormen een significant aandeel in mijn omzet. Inmiddels is iedereen in de winkel gediplomeerd.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

GEEN DREMPEL

_x000D_
_x000D_

Van de 160 vierkante meter vvo die Scheffer tot zijn beschikking heeft, is 60 vierkante meter ingeruimd voor het drogisterijassortiment. Een beperkte ruimte, maar opvallend knus. Heeft hij drastisch in het drogisterijassortiment moeten schrappen?

_x000D_
_x000D_

”Echt niet”, reageert hij, ”er staat hier geen uitgebreid of diep ingevuld assortiment, maar wel een volwaardig assortiment. Ik heb nog geen concrete cijfers, maar puur op gevoel zeg ik: de drogisterij heeft al een belangrijk aandeel in de omzet.”

_x000D_
_x000D_

En de boeken? ”Ik heb ruimte ingeleverd maar toch is mijn assortiment niet ingedikt. Dat kan door onder meer boeken korter in het assortiment te houden. 

_x000D_
_x000D_

Ook in het boekenvak loopt de handel steeds moeilijker. Het drogisterijassortiment zorgt voor meer traffic in de winkel. Het assortiment van beide concepten loopt vrij naadloos in elkaar over: 99,5% van de mensen ervaart geen drempel tussen de boeken en het drogisterijaanbod: ze nemen van beide assortimenten makkelijk iets mee.”

_x000D_
_x000D_

Overigens biedt Scheffer nog meer service voor de Dubbeldammers: hij heeft ook snoep, speelgoed, een sleutel- en pasfotoservice, tabak, een DHL-servicepunt, lotto, staatsloterij, wenskaarten en tijdschriften in zijn winkel. ”Ik richt me vooral op serviceproducten”, zegt hij. ”Daarmee spring ik in op de behoefte van mijn 'lokale' omgeving en houd ik mijn winkel relevant. Mijns inziens is het ook dat wat een drogist zou moeten doen: meer focus op servicegerichte producten.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

EIGEN KIJK

_x000D_
_x000D_

Als retailer  heeft Philo een eigen kijk op het ondernemersvak. ”Ik ben nu sinds acht jaar franchisenemer. Inmiddels heb ik redelijk wat ondernemers gesproken, en als ik eerlijk ben, dan ervaar ik ze soms als wat passief. Ik zou wat meer echte ondernemers willen zien. Er zijn er in mijn ogen teveel die hopen dat de franchisegevers met oplossingen komt in deze tijd van bezuinigende partners (zoals Postnl en ING), het veranderende koopgedrag van de consument en de economische crisis die aansuddert, ondanks de aantrekkende economie. Met alleen de status van kennis en ervaring is het voor veel ondernemers lastig nu en in de komende jaren het hoofd boven water te houden. De consument komt door het gebruik van internet al naar de winkel met veel voorkennis. Hij is in mijn ogen vaak op zoek naar bevestiging, dus jouw kennis levert je qua verkoop niet veel op. Ikzelf moet nog regelmatig met de klant op zoek naar het beste product voor zijn probleem, maar die zoektocht creëert juist een band en levert mij veel goodwill op. Aandacht voor de klant, dat vinden wij belangrijk.”

_x000D_
_x000D_

Ook de retailorganisaties wijst hij graag op onontgonnen terrein: ”Vaak blijft een organisatie te lang hangen in het stramien waarmee zij ooit begonnen. Veranderingen in retailland worden niet snel genoeg opgepakt, of de ideeën die er zijn hebben te weinig invloed op het resultaat van de ondernemer. Uiteraard heeft dit ook te maken met de slagkracht van de organisatie.”

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

_x000D_
_x000D_

 

_x000D_
_x000D_

Volgens Philo heeft de ondernemer vaak behoefte aan hulp op een hoger niveau om zijn winkel succesvol te maken en te houden. ”Alleen hulp op productniveau is tegenwoordig niet voldoende. Wij zoeken dus geen partner die zegt: ’Dit zijn onze uitgangspunten, voor minder doen we het niet, ga maar crowdfunden, komt goed’ Dat is in mijn ogen niet de oplossing. Ik heb tot nu toe UniPharma ervaren  als een partij die samen met ons een realistisch plan uitwerkt volgens een gezamelijke visie.”

_x000D_
_x000D_

Een filmpje van de winkel zien> 

_x000D_/upload/images/IMG_5669.JPG_x000D_

6/2/2016 12:34

Giesbers’ Media slaat zijn vleugels uit. Er komen spannende projecten aan, maar dat vraagt ook om een wat ruimere behuizing om die aankomende initiatieven goed te kunnen uitvoeren. Daarom kies ik voor een nieuwe domicilie, beter bereikbaar, ruimer, moderner en met de faciliteiten die nodig zijn voor de toekomst.

_x000D_
_x000D_

HET NIEUWE ADRES

_x000D_
_x000D_

Giesbers’ Media
_x000D_
Bijsterhuizen 31-47
_x000D_
6604 LV Wijchen

_x000D_/upload/images/Giesbers-kiest-voor-groei-1000x667px.jpg_x000D_