Gerrits begon zijn retailcarrière in de schoenenbranche en kwam via Boots (!) uiteindelijk bij DA terecht. Eerst als retailmanager, maar negen jaar geleden werd hij zelfstandig ondernemer toen hij zijn eigen zaak begon in Made.
” Als je je in de markt van het grote geweld wilt onderscheiden, dan moet je iets kiezen waar je je prettig bij voelt”, zegt hij. ”Voor mij was dat DA – een logische keus omdat ik daar gewerkt heb. Ik vind het een krachtige formule, je kunt bouwen op de naamsbekendheid en herkenning ervan. DA is daarnaast een formule waar je als ondernemer je ei in kwijtkunt. Bij sommige andere formules ben je toch meer een bedrijfsleider.”
Vijf jaar geleden opende Gerrits zijn tweede DA, ditmaal in Tilburg. ”De formule, dat is de taartbodem. Die bodem ’vul’ je door de winkel af te stemmen op de lokale behoefte. In Made leg ik bijvoorbeeld meer de nadruk op cadeau-artikelen. Vooral in de cadeautijd scoren we daar echt goed. Daarbuiten sturen we vooral op gezondheid en schoonheid, want we hebben op het gebied van het drogisterijassortiment concurrentie van Kruidvat en Etos. Tilburg daarentegen is een echt buurtwinkeltje voor mensen die vaak niet verder komen dan hun buurt. Daar doen we meer in wenskaarten en we hebben er een postkantoortje. Ons assortiment is daar vooral breed en minder diep.”
En dan nu Oud-Gastel. ”Ik kende de winkel bijzonder goed en zag er meteen mogelijkheden in. DA Retailgroep mag dan failliet zijn, dat wil niet zeggen dat de winkels verlies draaien. Oud-Gastel liep redelijk, daar zat een sterk team dat best goed werd aangestuurd vanuit DA. Die winkel staat voor iets, het is een begrip in het dorp. De oorspronkelijke eigenaar, (voornaam?) Akkermans, was zo’n beetje de dokter van het dorp. Ik heb ’m ooit gesproken: een zeer bevlogen man, en in alle facetten een zeer vriendelijke specialist. Dat straalt de winkel ook nu nog van alle kanten uit.”
Excelleren
Nee, een feestje werd er niet gegeven toen de DA in Oud-Gastel weer openging. ”De winkel was al een maand gesloten, we moesten vooral de klanten weer naar binnen halen. Die winkel moest open. Dat is met een hoop kunst en vliegwerk gelukt – maar we konden in die hektiek geen feestje meer regelen. En toch kregen we zoveel enthousiaste reacties. In de winkel reageren mensen enthousiast, en op Facebook kregen we 1800 likes. Met reacties als: ’We zijn zo blij dat jullie were open zijn, het was echt een gemis in ’t dorp’.”
In maart gaat Gerrits de winkel alsnog aanpakken, ”want hij is wel licht gedateerd. We breiden ’m iets uit naar 300m2 vvo”, zegt hij. ”Daarnaast gaan we het assortiment aanpassen. Convenience moet je wel hebben want we zijn de enige drogist in de omgeving en de winkel is te groot om je te concentreren op specialismen. We gaan meer excelleren in gezondheid en schoonheid. Er liggen zoveel mogelijkheden. Gezondheid, daar heb ik echt iets mee, maar ook met luxe en cadeaus. We hebben met Valentijn wat extra aandacht besteed aan geurtjes in cadeaubeleving, en onze klanten waren blij verrast. Binnen gezondheid zal vooral orthomoleculair grote nadruk krijgen. Daarnaast zal health food nog meer aandacht krijgen. De andere assortimenten staan, maar juist in gezondheid, schoonheid en cadeauartikelen zie ik nog veel mogelijkheden. Het bijzondere is dat we daarmee eigenlijk weer terugkeren naar de aanpak van Akkermans, met veel meer aandacht voor luxe en gezondheid. Ik denk dat mijn omzet dit jaar met tien procent kan stijgen – ik denk echt dat dat mogelijk is!”
Duidelijkheid en sfeer
Gerrits houdt zich heel nadrukkelijk bezig met de inrichting van de winkels. Hij heeft daar een bijzondere filosofie over.
”Ik wil dat mijn winkels práten met de klant”, zegt hij. ”Dus niet alleen de verkoopsters maar ook de winkels zelf: dat is altijd mijn doelstelling. Dat betekent heel concreet dat de klant de winkel snapt, dat hij er niet naar hoeft te vragen. Het gaat erom dat hij dat onbewust beseft, aanvoelt wat ik als winkel aanbied en waar hij dat kan vinden – en dan tóch verrast worden. Dat is de kunst van retailen. Het is duidelijk dat indeling en routing daarin cruciaal zijn, dus het begint bij de winkelinrichting. Je moet duidelijke belevingswerelden in je winkel creëren en die bewust en gericht aansturen.”
Dat betekent ook een bewuste keuze voor Fris, Gezond en Mooi, beaamt hij. ”Natuurlijk, want daarmee creëer je drie werelden in je winkel. Dat schept duidelijkheid en sfeer, en maakt het shoppen aantrekkelijk. En elke ’wereld’ heeft zijn eigen personeel. Ik heb al mijn mensen ieder hun eigen verantwoordelijkheid gegeven: een deel van de winkel waar zij direct verantwoordelijk voor zijn. Daardoor heeft ieder het gevoel: dit is ook mijn winkel. Die betrokkenheid werpt altijd zijn vruchten af.”
Overigens betekent dat ook dat de hiërarchie in zijn winkels bijzonder plat is. ”Iedereen is aan elkaar gelijk. Ik werk niet eens met bedrijfsleiders. Want ik wil niet dat je je best doet om de bedrijfsleider of de baas te pleasen: het gaat erom de winkel zo goed mogelijk te laten draaien. Als eigenaar van de winkel sta ik dan ook niet op de voorgrond, want ik wil mijn mensen niet in de weg zitten: ze moeten de ruimte krijgen om hun kwaliteiten te ontwikkelen en in te zetten. Omdat ze verantwoordelijkheid krijgen, némen ze die ook.”