“In de afgelopen jaren heeft de drogisterijketen het aantal online-bestellingen telkens met maar liefst ruim 50 procent zien groeien”, vertelt Yvette Heijwegen, directeur supply chain van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. “Deze forse groei was aanleiding om ons distributiecentrum in Ede flink op te schalen. Wij bouwen onze omnichannel-strategie ook in de komende jaren uit, waarbij de verkoop via het online kanaal en in onze fysieke Kruidvat- en Trekpleisterwinkels elkaar aanvullen en versterken. Met deze aanzienlijke uitbreiding van het e-fulfilment center zijn wij klaar om onze klanten in Nederland en België ook in de komende jaren uitstekende service te blijven bieden.”
Robots
De uitbreiding van het e-fulfilment center was een omvangrijke operatie. Zo is in de enorme hal ruim 8.000 m² extra ruimte gecreëerd door het bouwen van tussenverdiepingen. De IT-systemen zijn vernieuwd en er wordt gewerkt met algoritmes om zo efficiënt mogelijke orders te verzamelen. Ook zijn veel processen geautomatiseerd en gemechaniseerd: naast medewerkers worden nu ook twaalf autonome pick-robots ingezet voor het verzamelen van artikelen. Deze robots rijden rond, herkennen met een elektronisch oog artikelen en zetten deze met hun robotarm in kratten die vervolgens op een transportband worden gezet. In totaal wordt nu 1,2 kilometer aan transportbanden ingezet om kratten met producten en pakketten met klantorders te verplaatsen. Het aantal medewerkers dat wordt ingezet blijft, ook na de automatisering van processen en de komst van robots, groeien. Op piekdagen werken er in het logistieke centrum zo’n 700 personen.