Etos-producten gaan internationaal

De winkels van het Ahold Delhaize-conglomeraat gaan een deel van het eigen-merkassortiment van Etos voeren. Dat maakte Etos-voorman Jan-Derek Groenendaal onlangs bekend. Het gaat om winkels in België, Roemenië, Tsjechië en Griekenland. Etos-producten staan hier en daar al in America op het schap, maar in bovengenoemde landen wordt dit echt breed uitgerold.

De fusie van Ahold en Delhaize biedt Etos deze mogelijkheid, omdat de winkels in het buitenland wel een range drogisterijproducten kunnen gebruiken, zegt woordvoerster Els van Dijk. “De supermarkten zoeken een sterk drogisterijmerk. En dan zit je met Etos goed: dat is zo onderscheidend dat we er zelfs awards voor hebben gekregen, het kan zich meten met A-merken en consumenten zijn er fan van. Daar komt bij dat we de hele range hebben verbeterd en gerelaunched, dus het is zonder meer een goede aanvulling voor de buitenlandse supermarkten.”

Sterk zusje

Gezien het feit dat drogisterijen een echt Nederlands fenomeen zijn, is het de vraag welke producten uit het assortiment wel en welke niet in Ahold Delhaize-supermarkten verkocht (kunnen) gaan worden. Zo kan de export van zelfzorgmedicijnen naar het buitenland mogelijk problematisch zijn. Maar over welke producten het allemaal wel gaat, daar kan Van Dijk zo geen inzicht in geven.

Vraag is verder wat Etos als merk in het buitenland kan betekenen: in Nederland wordt dat merk primair gedragen door de winkelformule, niet de eigen merken. Wordt er overwogen om in het buitenland de Etos-drogisterij als een soort shop-in-shop te presenteren? “Nee”, zegt Van Dijk, “ze zullen het assortiment van hun sterke zusje gewoon in het reguliere schap voeren.”

Ook in het AH-schap?

De vraag is verder of dit betekent dat dus ook alle Albert Heijns nu een substantieel Etos-assortiment gaan voeren. Dat zou dan  – naast dat Etosproducten al via AH.nl te koop zijn – waarschijnlijk alleen gelden voor die Albert Heijns die geen Etos in de buurt hebben, naar schatting een kleine 400 van de circa 900. Maar volgens Van Dijk zijn er geen plannen om de Albert Heijns zonder nabije Etos ruimer van Etos-producten te voorzien. “Het is natuurlijk wel zo dat Albert Heijn en Etos samen kijken naar hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen. Maar denk daarbij meer aan bijvoorbeeld gezamenlijke productontwikkeling.”

ETOS Experience

De bekendmaking komt gelijktijdig met de opening van een speciale ‘Etos Experience’ eigen-merkenwinkel in Rotterdam. Daarmee werd de start gegeven voor de landelijke campagne ‘Tested by’, die Etos eigen-merkproducten onder de aandacht brengt.  Is het de bedoeling dat er meer van deze eigen-merkwinkels uitgerold gaan worden? “We sluiten het niet uit”, zegt Van Dijk, “maar de Etos Experience is vooralsnog een ‘one off’: er staan geen andere openingen gepland.”

Bij de foto: Algemeen directeur van Etos Jan-Derek Groenendaal (l.) bij de opening van de Etos Experience-winkel in Amsterdam. Verder foto’s van interieur van deze winkel.