Etos Beek heropent: ”Klanten vragen kennis en service”

Op 9 maart jl is de vernieuwde Etos in Beek heropend, op een nieuwe locatie in in het winkelcentrum Makado. De winkel is natuurlijk ingericht volgens de nieuwste formuleuitgangspunten van Etos. Volgens filiaalmanager Dilana Iedema zijn kennis en service hier net wat belangrijker dan in andere Etoswinkels.

De heropening heeft direct te maken met het feit dat winkelcentrum Makado in zijn geheel op de schop gaat. ”En dus moest ook onze winkel eraan geloven”, vertelt Iedema. ”We konden wel meteen verhuizen naar een betere plek in het winkelcentrum en die kans hebben we aangegrepen. Dit is een heel mooie locatie, maar we hebben nu wel een iets kleinere winkel: de vorige was ca 300 vierkante meter vvo groot, de nieuwe ongeveer 270. Hij is compacter dan de vorige winkel, maar klanten zien niet dat hij kleiner is: hen valt vooral op dat zoveel overzichtelijker is.

De nieuwe, hoge winkelpui is kenmerkend voor Makado, vertelt Iedema: ”Er is besloten dat de gevels meer in lijn met elkaar zouden moeten zijn, dus worden alle gevels helemaal tot aan het dak doorgetrokken. Ik vind het er echt mooi uitzien.”

Het is de eerste Etos in Limburg die volgens de nieuwste formule is ingericht, vertelt Iedema: ”Een wereld van verschil met de vorige winkel. Niet dat er aan de indeling zo ontzettend veel veranderd is, maar alles is een stuk overzichtelijker. En rustiger, zeggen onze klanten. Dat komt omdat de winkel is afgestemd op productgroepen, die duidelijk aangegeven staan: speciaal voor mannen, moeder en kind, zwangere vrouwen, mensen die willen afvallen et cetera: voor elke klantengroep hebben we de juiste producten bij elkaar staan. Een voorbeeld zijn alle wattenproducten, die we nu overzichtelijk in één schap hebben staan. Handig en overzichtelijk voor de klant, maar ook voor onszelf: we hoeven bij sommige vragen niet meer naar verschillende plekken in de winkel maar kunnen alles bij elkaar aanbieden.”

Naast overzichtelijkheid biedt de nieuwe formule de klanten van Etos Beek ook meer service: zo is er onder andere een overzichtelijke beauty- en geurenafdeling met tips voor een compleet andere look.

”Hoewel het assortiment in alle Etoswinkels hetzelfde is, onderscheidt deze winkel zich toch wel van andere”, weet Iedema. ”De klanten waarderen het hier erg als je ze adviseert en helpt. Dat is anders in een citywinkel, waar mensen toch sneller in- en uitlopen: onze doelgroep, van jonge meisjes en gezinnen tot ouderen, neemt er wat meer de tijd voor, vraagt advies, test je kennis. Daardoor heb je meer persoonlijke contact. Maar we zorgen er ook voor dat we onze kennis en kunde in huis hebben, onder meer via de e-learning die Etos ons aanbiedt. Ikzelf en mijn twee verkoopcoördinatoren hebben een drogistopleiding en ik heb een verkoopster die assistent-drogist is.”

Hoewel het assortiment dus niet anders is, heeft Iedema wel het segment cadeauartikelen een prominentere plaats gegeven. ”Dat staat het hele jaar door op een speciale plaats, zodat onze klanten niet alleen tijdens Valentijnsdag of Kerst, maar het hele jaar door een cadeautje kunnen kopen.”

De Etos in Beek is al de vijfde winkel waar Iedema leiding aan geeft. Zij begon 14 jaar geleden bij Etos – eerst als verkoopster, daarna als filiaalmanager in Heerlen, Hoensbroek, Geleen en Sittard. ”Deze locatie bevalt me wel, ook omdat ik vlak bij woon. Ik hoef dus niet zo nodig meer naar een andere locatie.”

Wat het effect is van de vernieuwing van deze winkel kan ze nog niet zeggen: ”Daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik merk wel dat mijn mensen meer plezier in hun werk hebben. En we krijgen alleen maar complimenten van onze klanten. Dus dat moet zich wel gaan vertalen in een hogere omzet.”