Opvallend is dat Etos zelf geen persbericht over de move de deur uitdeed, maar bij navraag zegt de persfdeling: “We kunnen bevestigen dat Saskia Egas Reparaz heeft besloten om Etos en daarmee Ahold Delhaize te verlaten. We bedanken Saskia voor haar positieve bijdrage aan Etos en wensen haar alle succes toe voor de toekomst en bij haar nieuwe werkgever Hema.”
Wat was die positieve bijdrage? Tijdens het honderdjarige bestaan van Etos gaf Egas Reparaz aan dat bij Etos de focus van gezondheid niet langer ligt op er goed uitzien, maar je goed voelen. “Lichamelijke gezondheid dus, waarbij de nadruk ligt op de ervaring van lichamelijke gezondheid en minder op de uiterlijke verschijning. In dat kader moet je ook onze overname zien van de gezondheidswebsites, waarmee we klanten niet alleen in de winkel maar ook thuis kunnen bijstaan. Dat moet ook wel, want de klant verandert sneller dan ooit – en dus ook de klantvragen. Zo verrast het ons dat klanten steeds minder vragen naar een specifieke tandpasta, maar naar hoe ze van bijvoorbeeld tandvleesproblemen afkomen. De vragen verschuiven dus van productgericht naar probleemgericht.”
Verrast
De vraag is of Egas Reparaz niet vertrekt voordat deze strategische accentverschuiving al is afgerond. Er leken geen tekenen te zijn dat Egas Reparaz Etos wilde verlaten. Ze werkte meer dan 20 jaar bij Ahold Delhaize, in verschillende rollen en bij verschillende merken. Ze is ook lid van het Europese leadershipteam van Ahold Delhaize.
Haar besluit lijkt Etos verrast te hebben. Kwestie van een goede headhunter?Het lijkt er wel op. Zo zegt Etos niet zonder eigendunk: “We zijn er trots op dat we retailtalenten ontdekken en laten groeien binnen dit bedrijf, en begrijpen dat dit ook extern opgemerkt wordt.”
De vraag wie haar taak overneemt, en wanneer, kan nog niet beantwoord worden. “We starten met de zoektocht naar een opvolger en zullen daar te zijner tijd over communiceren”, aldus de persafdeling.