Positieve berichten van onze oosterburen. Want er mag dan sprake zijn van een uitdagend economisch klimaat met materiaaltekorten, knelpunten in de bevoorrading en aanzienlijke prijsstijgingen, retailers investeren in Duitsland miljarden in hun winkels. Bij de toppers zitten ook de drogisten.
“De investeringsbehoefte voor een nieuwe winkel is de afgelopen jaren met maximaal twintig procent toegenomen, met name in levensmiddelen-, drogisterij- en prijsgerichte speciaalzaken”, vertelt Claudia Horbert, hoofd van de onderzoeksafdeling winkelplanning en -uitrusting bij de EHI en auteur van het onderzoek Laden-Monitor 2023. De resultaten van het onderzoek werden eind februari gepresenteerd op de EuroShop in Düsseldorf. Retailbedrijven in Duitsland investeerden in 2022 in totaal 9,12 miljard euro in de bouw, techniek en uitstraling van hun stationaire winkels. Met een zeer beperkte uitbreiding ligt de focus voor 68 procent van de dealers duidelijk op ombouw- en reparatiemaatregelen. Op dit moment zijn er vooral nieuwe openingen in food-, drogisterij- en prijsgerichte specialistische markten.
bron: https://www.ehi.org/produkt/studie-laden-monitor-2023-pdf/