Tijdens de Nieuwjaarsreceptie, die was georganiseerd door zowel het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) als de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV), was er ook een primeur te melden: de eerste gezamenlijke reclamecampagne van de (gecertificeerde) drogisterijbranche.
Het was in feite een dubbele primeur. De eerste primeur is hoe deze campagne tot stand is gekomen. Want nog nooit eerder gingen de leden van het CBD, in het dagelijks leven toch concurrenten van elkaar, samen de strijd aan om de gunst van de consument. De tweede primeur: op deze dag werd voor het eerst iets uit de doeken gedaan van die campagne, en werd het logo gepresenteerd.
Het doel van de campagne: het positieve imago van de drogist als essentiële retail bestendigen. “Drogisterijen hebben zich tijdens de coronacrisis bewezen als essentiële beroepsgroep”, zo zei voorzitter van het CBD Ed van de Weerd: “Daarmee zijn we als drogist trots op ons beroep en maatschappelijke relevantie, en dat mag iedereen weten. Alle drogisterijretailers gezamenlijk hebben een campagne opgezet om de consument beter kennis te laten maken met de deskundigheid van de gecertificeerde drogist op het gebied van kleine kwalen. Dat we als concurrenten toch een gezamenlijke publiekscampagne hebben kunnen opzetten is uniek. Hiermee laten alle gecertificeerde drogisterijen van Etos, DA, Kruidvat, Trekpleister en de zelfstandigen voor het eerst gezamenlijk hun gezicht zien.”
Groene Plus
Als preview van de Publiekscampagne, die eind deze maand van start gaat, werd het logo gepresenteerd. “De consument weet straks dat hij bij een drogist met de Groene Plus verzekerd is van het juiste product plus een deskundig advies.” De campagne geldt alleen voor gecertificeerde drogisten, zei Van de Weerd: “Voor drogisten is de start van de campagne een goede reden om ervoor te zorgen dat zij ook gecertificeerd zijn.”