Drogisterij Pötgens: bijzondere drogisterij in Kerkrade

In een klein wijk-winkelcentrum schuilt een bijzondere drogisterij, waar persoonlijke aandacht en deskundig advies centraal staan. Han Pötgens, de eigenaar van Drogisterij Pötgens, runt deze zaak met passie en toewijding.

“Ik ben Han Pötgens en ik werk al sinds 1978 in deze branche. Dat is al 46 jaar. Mijn vader begon de drogisterij in 1956, waardoor de winkel al bijna zeven decennia een begrip is in de buurt. Ik heb de drogisterij overgenomen van mijn vader en sindsdien hebben we ons altijd gericht op advies en gezondheid. Er werken geen familieleden meer mee, ik ben de enige nog. Wel hebben we medewerkers, maar we kunnen altijd nog iemand gebruiken. Dat zal overal wel zo zijn.”
Han’s passie voor het vak blijkt uit zijn toewijding aan het bijhouden van kennis. “Ik heb mijn drogistendiploma en volg steeds cursussen van merken. Dat houden we goed bij, want de ontwikkelingen gaan zo snel. Het is erg belangrijk om up-to-date te blijven.”

Advieszaak

Drogisterij Pötgens beslaat een verkoopruimte van 140 vierkante meter in een klein winkelcentrum met acht winkels. “Dit is onze enige winkel. Maar daar hebben we de handen vol aan. We hebben de winkel ingedeeld als advieszaak, met een toonbank waarin een klein gedeelte zelfbediening is. We doen voornamelijk adviseren en bedienen. Je kunt hier niet door de hele winkel lopen met een mandje.”
De indeling van de winkel is ook anders dan bij standaard drogisterijen, zegt Han: “De cosmetica, parfumerie, geneesmiddelen en vitaminen liggen allemaal achter de toonbank. We hebben echt een klassiek drogisterij assortiment en kennis van alles wat wij hebben. Daar gaat onze volle aandacht naar.”

Oudere doelgroep

“We hebben voornamelijk een oudere doelgroep voor advies, tussen de 50 en ouder. Wij willen ervoor zorgen dat ze steeds ouder worden.”
Hoewel de jeugd moeilijker te bereiken is door hun online activiteiten, is Han tevreden met zijn huidige klantenbestand. “Het is een hele trouwe doelgroep. Die komen ook terug als je ze eerlijk advies geeft.”

De klanten van Drogisterij Pötgens zijn voornamelijk lokaal, maar er komen ook mensen van buitenaf. “We hebben een goede mix van meer- en minderverdienende klanten. Ook mensen met een kleine beurs moeten we kunnen bedienen.” Han gebruikt vooral Facebook om contact te houden met zijn klanten en loyaliteit op te bouwen, maar hij verkoopt niets via internet.

Eerlijkheid en kennis

Het succes van Drogisterij Pötgens schrijft Han toe aan eerlijkheid en kennis. “Eerlijk zijn tegen de klant, daar begint het mee. Je moet vertrouwen winnen en eerlijk en goed advies geven. Dan krijg je veel feedback, hebben mensen vertrouwen in je en komen ze terug.”
Han benadrukt het belang van kennis en ervaring. “Alles begint met kennis. Als je dat hebt, kun je ook artikelen verkopen en mensen een passend en goed advies geven. Kennis en ervaring zijn heel belangrijk. Nieuwe medewerkers leren hier in een halfjaar meer dan in vijf jaar ergens anders.”

Positieve samenwerking

Sinds 2005 werkt Han samen met Vriesia in Alkmaar. “We bestellen specifieke dingen bij Vriesia. Het voordeel is dat we vrij zijn in wat we willen en kunnen doen. We worden niet gedwongen om bepaalde dingen te verkopen en geven geen folder uit. We kunnen zelf bepalen en zitten niet in een dwangbuis. Deze groothandel biedt goede begeleiding, heeft een leuk assortiment en we zijn er heel blij mee. Ze leveren goed uit, hanteren korte lijnen en afspraak is afspraak. Ik ben er heel positief over.”