Ook gelezen in het FD? “Consumentenvertrouwen bereikt opnieuw historisch dieptepunt.” In augustus heeft het consumentenvertrouwen een nieuw dieptepunt bereikt met een score van -54. Het is de vierde keer dit jaar dat het laagterecord is verbroken, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het consumentenvertrouwen meet de stemming onder de Nederlandse burgers over de economie en hun financiële situatie. De -54 van augustus is een stuk lager dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, namelijk -9. Niet zo gek als je de berichten van de laatste zes maanden volgt. Inflatie is gestegen tot bijna 10% (CBS) en stijgt verder, horeca heeft zijn prijzen met 10-20% verhoogd, levensmiddelen zijn in één jaar 18,5% duurder geworden (GFK), prijzen en tarieven van energie en brandstof zijn geëxplodeerd en ga zo maar door. En dan is ook nog de hypotheekrente gestegen. Het aantal mensen dat onder de armoedegrens gekomen is, ligt boven 1 miljoen. En er staan weer lange rijen voor de voedselbank. Best schandalig voor zo’n rijk land trouwens.
Veranderend koopgedrag
De zogenaamde groei van de economie in het laatste kwartaal komt voornamelijk uit prijsverhogingen. Want eigenlijk zitten we al in een recessie. Die zal zeker komend jaar doorzetten en alle sectoren in de detailhandel hard treffen. Dus ook de drogisterijbranche.
De feiten zijn simpel: de prijzen van producten en diensten stijgen hard, maar de lonen stijgen zeker niet even hard mee. Daarmee verliest de consument een flink stuk koopkracht. Het gevolg is een forse switch van A-merkretailers en -producten naar meer discounters en huismerken. Kijk maar eens goed hoe de boodschappenmandjes tegenwoordig gevuld zijn.
Ook zullen de talloze aanbieders van “sale” toenemen en zullen de sale-termijnen langer gaan duren. Dat kweekt nog meer koopjesjagers, een gedrag waar de Hollanders toch al goed in zijn.
Het kan ook anders!
Retailketen Dirk bevriest als eerste in Nederland de prijzen van meer dan honderd producten om boodschappen betaalbaar te houden. ‘Een rigoureuze beslissing om de koopkrachtcrisis van onze klanten tegen te gaan’, licht Marcel Huizing (directeur Dirk) toe. Dirk is een goed voorbeeld, maar er zijn meer slimme retailers die dit patroon volgen.
We leven in een periode dat de prijsstijgingen je dagelijks om de oren vliegen. Inderdaad zijn grondstofprijzen, benzine- en energieprijzen al een tijd sterk aan het stijgen en dat werkt door in de prijs van veel producten. Daarnaast hebben fabrikanten – met name ook van A-merken -, en supermarktketens dit jaar aangegrepen om hun prijzen extra te verhogen en zo nog meer rendement te maken. We zien dat bij supermarkten, maar ook bij bouwmarkten en kledingwinkels. Omzetbrengers in supermarkten als bier, koffie en pasta zijn in enkele maanden 15-20% gestegen. Prijselasticiteit heeft zijn grenzen. Maar is prijzen verhogen wel zo’n slimme keuze in dit benarde tijdgewricht?
Stelling
Mijn stelling: de storm gaat niet vanzelf liggen, dus pak ook als ondernemer de handschoen op! Stel je prijsbeleid bij en neem genoegen met een langere tijd minder winst/marge. Want te veel prijzen en tarieven liggen nu al op een te hoog niveau.
Een slimme drogist investeert in zijn klantenkring en weet die vast te houden door een slimme prijsstrategie toe te passen. Beter wat minder marge op de (tevreden) klant dan een verdwenen klant!
Leo van Sister is een goede bekende in de levensmiddelensector en heeft ruim 20 jaar leidende posities bekleedt bij grote organisaties. Sinds 2003 runt hij met partners het marketing- en merkadvies bureau de Merkcommissarissen® te Gouda en adviseert ondernemers en organisaties. www.demerkcommissarissen.nl