De Gezonde Zaak Apeldoorn: waar advies, aandacht en verhalen samenkomen

Aan de Koninginnelaan in Apeldoorn, in een charmante winkelstraat vol zelfstandige ondernemers, ligt De Gezonde Zaak. Een gezondheidsadvieswinkel met een bijzondere geschiedenis en een uitgesproken visie. Eigenaresse Brenda Eijt (1985) nam de zaak in 2017 over van haar moeder, die in 2024, naar 40 jaar de winkel te hebben gedraaid met pensioen ging.  Wat begon als een droom groeide uit tot een vertrouwd adres voor gezondheidsadvies, natuurlijke producten en persoonlijke aandacht.

 

“Mijn ouders zijn ooit begonnen in de Apeldoorn”, vertelt Brenda. “Daar lag de basis. Vijftien jaar geleden verhuisden we naar de Koninginnelaan. Een prachtige plek, net buiten het centrum, maar wel in een straat met allerlei zelfstandige winkels. Dat geeft een heel eigen sfeer.”

Brenda zelf liep al vanaf haar zestiende mee in de zaak van haar ouders. Inmiddels staat ze samen met haar team aan het roer van een winkel die zoveel meer is dan alleen een drogisterij.

Met een oppervlakte van 104 m² is De Gezonde Zaak overzichtelijk en warm ingericht. Het assortiment bestaat grotendeels uit voedingssupplementen – van vitamines en mineralen tot homeopathie en fytoherapie – aangevuld met een kleine selectie voeding zoals thee, noten en broodbeleg. Daarnaast biedt de winkel een breed scala aan natuurlijke cosmetica, huidverzorging en make-up zonder synthetische toevoegingen.

Persoonlijk contact

Wat De Gezonde Zaak onderscheidt, is de nadruk op advies. “We zijn allemaal gediplomeerd drogist en hebben kennis van orthomoleculaire geneeskunde,” legt Brenda uit. “Onze klanten komen hier niet alleen voor een potje vitamines. Ze komen omdat ze vragen hebben, en wij nemen de tijd om die te beantwoorden. Soms duurt dat gesprek wat langer, soms schakelen we zelfs een therapeut in en komen we later terug met een advies. Het persoonlijke contact maakt echt het verschil, zowel voor de klant als voor onszelf.”

De laatste jaren is het assortiment uitgebreid met cadeauartikelen. Niet zomaar spullen, maar producten met een verhaal. “We werken bijvoorbeeld met een leverancier uit Nepal waar duizend vrouwen werken die alles van vilt maken. Alles is fair made en fair trade. Elk product dat hier staat, heeft zo’n verhaal. Dat maakt het bijzonder, zowel voor ons als voor de klant.”

Meeveranderen

De drogisterijwereld veranderde de afgelopen decennia drastisch. Veel zelfstandigen verdwenen, terwijl internet een groot deel van de markt overnam.

“Je moet je onderscheiden”, zegt Brenda. “Van de tachtig procent aan merken die wij verkopen, kun je alles elders en ook online vinden – vaak nog met korting ook. Daar kunnen we niet tegenop. Wat wij bieden is kennis, advies en een persoonlijke benadering. Dáár komen mensen voor naar onze winkel.”

De klantenkring veranderde eveneens. Waar tien jaar geleden de gemiddelde leeftijd nog ruim boven de zestig lag, is die inmiddels gedaald naar 30+. “De jongere generatie gaat eerder naar hippe winkels. Wij zijn misschien wat ouderwets in uitstraling, maar we hebben ons assortiment wel aangepast. Daardoor trekken we een bredere doelgroep aan.”

Om zichtbaar te blijven, investeert De Gezonde Zaak in lokale marketing. Twee keer per maand adverteert de winkel in het Apeldoornse stadsblad De Stedendriehoek. Daarnaast doen Brenda en haar team actief aan sponsoring. “We vullen tassen met cadeaubonnen, samples en boekjes. Dat doen we voor zorgcentra, maar ook bij evenementen zoals (film)festivals en gezondheidsmarkten. Het is niet alleen een leuk cadeautje voor de klant, maar ook een manier om mensen naar de winkel te trekken.”

Binding

Goed personeel vinden is een uitdaging. “Het is moeilijk om mensen te vinden die echt binding met klanten maken,” geeft Brenda toe. Toch heeft ze een vast team van vijf medewerkers opgebouwd. Een van hen, Monique, werkt al 25 jaar in de winkel en stond nog aan de zijde van Brenda’s moeder.

Bij sollicitaties kijkt Brenda verder dan het cv. “We doen een rollenspel. Dan vragen we bijvoorbeeld hoe je een klant zou helpen die last heeft van een koortslip. Zo zie je meteen hoe iemand adviseert en of diegene de juiste toon weet te raken.”

Om het team scherp en enthousiast te houden, organiseert De Gezonde Zaak regelmatig trainingen, zowel overdag als in de avond en online. “Dat wordt altijd positief ontvangen. Het houdt ons op de hoogte en zorgt dat we de klant nog beter kunnen helpen.”

Vooruitkijken

Wat brengt de toekomst? Brenda wil vooral doorgaan op de ingeslagen weg, maar blijft alert op vernieuwing. “De kracht van onze winkel is dat we klein en persoonlijk zijn. Mensen voelen zich hier gezien en gehoord. Tegelijkertijd moeten we blijven kijken hoe we ons assortiment en onze manier van werken kunnen vernieuwen. Gezondheid en welzijn zijn in beweging, en wij bewegen mee.”

Zo is De Gezonde Zaak in Apeldoorn uitgegroeid tot méér dan een drogisterij of reformwinkel. Het is een plek waar kennis, persoonlijke aandacht en verhalen samenkomen. Een winkel die al veertig jaar stevig geworteld is in de stad, en die dankzij de passie van Brenda en haar team nog vele jaren mee kan groeien.