“Dag van de Drogist moet vooral beroepstrots aanjagen”

Morgen, 8 oktober, organiseert het CBD, samen met de formules, de Dag van de Drogist. Al neemt die dag eigenlijk een hele week in beslag. Directeur van het CBD Jos Jongstra vertelt waarom tot die dag besloten is, en wat het doel ervan is…

“We doen dit omdat we willen laten zien dat we trots zijn op alle drogisterijmedewerkers. Het belangrijkste doel van het CBD is dat consumenten en stakeholders de deskundigheid zien van de drogist als voorportaal van zorg”, begint Jongstra. “Dat speelde al voordat ik hier directeur werd, eigenlijk al sinds de nieuwe wet die in 2007 werd aangenomen, met vernoeming van de drogist en de introductie van het begrip verantwoorde zorg. Anno nu staat zelfzorg echt op de kaart, de overheid weet ons te vinden.
Maar ook aan de consumentenkant hebben we stappen gezet. Zo geven we de kassacheck en de risicowaarschuwingen. Die spontane communicatie vanuit de drogist wordt enorm gewaardeerd. De trend is dat je meer je eigen gezondheid managet. Ook omdat overheid jou steeds meer stimuleert om na te denken over je eigen gezondheid. Dus kom je sneller bij de drogist terecht, en ik heb het idee dat veel consumenten prima weten dat ze daar veel meer kunnen halen dan alleen een pakje paracetamol. We zijn een eind op weg, maar daar hebben we ook nog wel een weg te gaan.

Volhouden

Daarom moeten we blijven volhouden waarmee we bezig zijn. Er is geen knopje om meteen tien stappen vooruit te zetten, dit vergt echt een lange adem. We moeten ook doorzetten dat stakeholders, met name overheid en artsen, het belang zien van drogisterijen en dat ze daar hun voordeel mee kunnen doen. Want tot wel twintig procent van de huisarts consulten kan ook met zelfzorg worden aangepakt. En de drogisten kennen hun grenzen: bij een risico dat ze niet kunnen beoordelen, verwijzen ze ook door naar de huisarts. Een derde uitdaging: wij richten ons traditioneel op geneesmiddelen, maar de gezondheidsmarkt is veel breder. Denk bijvoorbeeld aan medische hulpmiddelen en gezondheidsartikelen. Want de consument wil gewoon iets hebben als ze ergens last van hebben.
Belangrijk is dat duidelijk wordt hoeveel er bespaard kan worden met zelfzorg. Neem een pakje hoog gedoseerde vitamine D: via het verzekerd pakket is dat bijna tien keer zo duur als via de drogist.”

Groene Plus

Een belangrijk initiatief is de Groene Plus die gecertificeerde drogisten mogen voeren. Kun je daar intussen al een effect van zien?

“We zien dat consumenten steeds beter weten dat ze voor goed advies bij de drogist terechtkunnen. Maar ook dat vergt lange adem. We beperken ons tot een simpele boodschap: hier krijg je een goed product + het juiste advies. Die basisboodschap moet echt tussen de oren van de consument zitten.
De Groene Plus is een de basis: daarboven ontwikkelen we samen met stakeholders zoals de overheid, universiteiten en organisaties als het Huidfonds en Lareb, campagnes, waarbij we samenwerken met specialisten, zoals de maagcampagne, kruidencampagne, stoppen met roken, en Gezond Zwanger Worden met foliumzuur. Zo kunnen we de consument ervan bewust maken dat de drogist dé specialist in zelfzorg is.”

Alleen gecertificeerde drogisten mogen de Groene Plus voeren. Is dat een reden gebleken voor drogisten om zich te certificeren?
“Een aantal grote (online) spelers heeft zich de afgelopen jaren bij ons aangesloten. Het aantal gecertificeerde winkels blijft stabiel.”

Dag van de Drogist

Nu organiseren jullie op 8 oktober de Dag van de Drogist…
“Doel is beroepstrots aanjagen, een waardering van formules en CBD voor de drogisten en hun medewerkers. Daartoe lopen er op de drogistensite de hele week expertvideo’s en aan het eind van de week een online kennisquiz voor alle drogisterijmedewerkers (drogisten en assistent-drogisten). Op 8 oktober publiceren wij ook een onderzoek door Info2Action over de kennis van consumenten over zelfzorggeneesmiddelen.”
Waarom is tot die dag besloten?
“We organiseerden altijd de verkiezing van de Beste Zelfzorgadviseur, maar daarmee bereikten we een te kleine doelgroep: we merkten dat veel medewerkers het te spannend vonden, ook om voor een jury of op een podium te verschijnen. We willen álle 40.000 drogisterijmedewerkers in ‘t zonnetje zetten. Vandaar een nieuw programma, onder de naam van Dag van de Drogist. Een belangrijke bijdrage wordt geleverd door vijf specialisten, experts die ontzettend graag met ons willen samenwerken omdat zij het nut ervan inzien om drogisten bij hun expertise te betrekken. Zij zijn erg blij met de laagdrempelige zorg, en het ontlasten van huisartsen bij kleine kwalen, zodat zij zich kunnen focussen op patiënten met ernstige kwalen.

Branchegericht

Enerzijds organiseren wij vooral dingen online, maar we hopen ook dat drogisten zelf dit in de winkel stimuleren, door bijvoorbeeld in de kantine een poster op te hangen, en medewerkers uit te dagen om aan de quiz mee te doen.”

De Dag van de Drogist is nadrukkelijk gericht op de branche, niet primair op consumenten…
“Klopt, maar misschien gaan we dat de komende jaren wel uitbouwen. Dit is de start – en het is heel bijzonder dat we dat doen in samenwerking met alle formules en zelfstandigen samen.”

Wanneer is dit een succes?
“We hebben geen kwantitatieve targets gesteld. Het gaat om het effect: we hopen dat medewerkers het leuk vinden, dat het de trots op hun vak onderbouwt, dat veel medewerkers met de quiz meedoen – en ja, dat we dit samen met de formules, zelfstandige drogisten en andere experts kunnen blijven doen!”

Expertvideo’s

6 okt Eczeem en droge huid – Inge Haeck, dermatoloog UMC Utrecht
7 okt Hoest, griep, keelpijn – huisarts JoJanneke Kant, De Vragendokter op Instagram
8 okt Zelfzorg, de eerste stap in Passende Zorg – prof. Tijn Kool, hoogleraar Passende Zorg Radboud Universiteit
9 okt Maagklachten – Jeannemieke Schade, huisarts en huisartsopleider
10 okt Slaap – Pons Jan Vermeer, oud trainer Jong Oranje, tennis- en slaapcoach

Meer informatie: drogistensite/dag-van-de-drogist