‘D.I.O. beweegt zich tegen de trends in’

“Het komende half jaar staat in het teken van groei.” Dat zei algemeen directeur van D.I.O. Jos Jongstra tijdens de D.I.O. Relatiedag van 6 september jl. “DIO groeit erg hard: we zullen in januari 2016 op 220 winkels uitkomen – en dat kunnen er daarna alleen maar meer worden.” Al langer stelde D.I.O. de mijlpaal van 200 winkels in het vooruitzicht, maar dit jaar werd dat symbolische getal ook daadwerkelijk bereikt met de opening van D.I.O. Jetty in Herwijnen. “Vooral de laatste jaren heeft bij ons de groei doorgezet – tegen de trend in, want juist in deze periode is groei erg moeilijk geweest.” Een andere tegentrend die D.I.O. volgens Jongstra heeft ingezet, is de keus voor soft in plaats van hard franchise. “In deze lastige tijden zie je vooral verharding. Wij hebben gekozen voor een wat softere benadering van warmte, gezelligheid en een arm om je schouder: daarmee denken we klantentrouw te kunnen opbouwen.”

VRIENDEN

De afgelopen jaren vierde D.I.O. zijn relatiedag tijdens de Beautiful Beurs, maar de terugkeer naar de eigen locatie in Diemen, na het verscheiden van die beurs, is volgens Jongstra eigenlijk alleen maar logisch: “We willen het familiegevoel delen en ons succes samen vieren. En dus doen we dat hier, want je vrienden nodig je thuis uit. Die saamhorigheid kenmerkt D.I.O.-formule, niet alleen tussen ons en jullie maar ook tussen de formule en de consument. En we zijn blij met de leveranciers die dat familiegevoel met ons delen.”

INNOVATIE

D.I.O. investeert nadrukkelijk in innovatie en professionaliteit, vertelde Jongstra: “De unieke samenwerking met Coop en The Read Shop is tot stand gekomen omdat we nieuwe kansen zoeken in de markt. Er zullen ook meer Beautiful By-combinaties tot stand komen. We zijn ook zeer positief over de samenwerking met partners als de Efteling en de Postcodeloterij. Met name in de centrale aanpak naast de lokale versterking door middel van een tekenwedstrijd zit onze kracht. Daar gaan we mee door.” Verder is het account management versterkt en er is geïnvesteerd in een nieuwe webwinkel. “Die zal het eerste kwartaal van 2016 uitrollen. Daarnaast hebben we een nieuwe intern communciatiemedium, de Speak app, waar Regio Zuid al op is aangesloten.”

NOG NIET GENOEG

D.I.O. heeft zich nadrukkelijk geprofileerd als servicedrogist, meent Jongstra: “We zijn voor de derde keer Beste Servicedrogist van het Jaar geworden. Voor een relatief kleine formule is dat een enorme waardering. Maar het is niet genoeg. We werken continu aan een goed assortiment, goede prijzen en goede promoties. We hebben dit jaar daarom fors geinvesteerd in prijscommunicatie: inkoopdirecteur Tom de Wit checkt alle prijzen in de markt en bepaalt op basis daarvan een prijsniveau waarmee we alle concurrentie aankunnen. Als we nog paar stapjes zetten in communicatie ( de prijzen zijn goed, maar we moeten dat meer communiceren), dan worden we de Beste Drogist van het Jaar. De waardering van de consument, daar doen we ’t voor.”