Circana: drug blijft in omzet groeien

Circana geeft in zijn Topline Report maandelijks de ontwikkelingen in het retaillandschap weer: naast drogisterijen worden in het rapport ook supermarkten, petrol en online verkopen in beeld gebracht. In december zet de economische groei door naar 4%. Maar de groei van het consumentenvertrouwen is licht gedaald, naar het niveau van de zomer.

Nog steeds gaat het goed met de drogisterijen: zij realiseerden in december vorig jaar een omzetgroei van 6,1% naar 4.512 miljoen (MAT). Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de drogisterij ook met 5,9% gegroeid.


MAT staan papierproducten onder druk: zowel sanitaire papierwaren als zakdoeken/tissues zitten onder het nulpunt. De sterkste groei zit in wasmiddelen/reinigers (met 12%), wellicht verrassend gevolgd door foodproducten (met een stijging van 9,4%). mondverzorging is het subsegment dat het sterkste stijgt, met 10,2%. De promotiedruk lijkt afgevlakt, want hij ligt slechts 0,4% hoger dan vorig jaar. Het aandeel private label ligt YTD in december 0,8% lager dan in dezelfde periode in 2023.


Supermarkten zien hun omzet met 0,2% (MAT) dalen, terwijl petrol en online met respectievelijk 5,8% en 7,9% stijgen. De supermarkten hebben erg te lijden van het tabaksverbod sinds juli vorig jaar, maar weten ook als we de tabak niet meerekenen geen forse groei te bereiken. Binnen supermarkten zien we dat de drogisterijproducten ook niet echt meer verkocht worden, met eigenlijk alleen een groei in de verkoop van wasmiddelen/reinigers (met 5,6%), terwijl persoonlijke verzorging met 0,7% in omzet stijgt.