De detailhandel zette in het derde kwartaal van 2022 ruim 4 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.
De toename in retailomzet komt door hogere prijzen, want het volume nam retailbreed met bijna 4 procent af. Alleen bij drogisterijen (en kleding- en schoenenwinkels) nam het volume van de verkopen toe. Bij drogisterijen stegen omzet en volume zelfs het sterkst van alle branches: de omzet steeg met maar liefst 9,6%, terwijl het volume toenam met 4,7%.
In de foodsector nam de omzet met 8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, maar het volume daalde met ruim 3 procent. Vooral speciaalzaken kampten met een dalend volume; supermarkten zetten wel meer om, maar ook daar daalde het volume.
Ook bij kleding- en schoenenwinkels nam zowel de omzet als het volume toe. Winkels in recreatieartikelen kampten ondanks een omzetstijging met een dalend volume. Meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en in witgoed zetten juist minder om dan een jaar eerder. Het volume daalde eveneens in deze branches, bij meubelzaken met bijna 17 procent.
Toename online omzet
In het derde kwartaal van 2022 nam de online omzet van de detailhandel met 3 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste halfjaar van 2022 was deze omzet juist lager dan een jaar eerder.
De toename van de online omzet in het derde kwartaal van 2022 kwam door de winkels die zowel online als in fysieke winkels verkopen (multi-channelers). Daar was de online omzet 9 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2021. Het CBS gaf geen specifieke cijfers wat dat voor de drogisterijbranche betekent.
Hogere verkoopprijzen
64 procent van detailhandelaren verwacht aan het begin van het vierde kwartaal 2022 een stijging van de verkoopprijzen in de komende drie maanden. Nog geen procent verwacht een prijsdaling. Per saldo is dat meer dan een kwartaal eerder, toen voorzag per saldo 52 procent een stijging. Van het totale niet-financiële bedrijfsleven verwacht per saldo de helft van de ondernemers een prijsstijging.
Het hele bericht van het CBS lees je HIER>>