Care&Beauty: wél NDS, géén DA

Per 1 februari is de bulk van de inkoop van Care&Beauty overgegaan van Holland Pharma naar NDS. “Maar dat betekent niet dat we DA-drogisten worden!” zegt C&B-bestuurslid Harry Piet.

Eind januari verscheen een persbericht van Care&Beauty met de mededeling dat de groep haar groothandelsinkopen grotendeels gaat verplaatsen van Holland Pharma naar NDS.

“Na drie jaar constructief samenwerken met Holland Pharma is gebleken dat de fullservice-approach van NDS inmiddels toch beter aansluit bij ons”, aldus het bericht. Voor moederbedrijf Mosadex maakt het niks uit: omdat zowel Holland Pharma als NDS onder hun vlag valt, is het voor hen puur een vestzak-broekzakconstructie.

Het persbericht bleek nodig om  een hardnekkig gerucht te tackelen, namelijk dat de Care&Beauty-drogisten zich ook onder de vlag van de DA-formule zouden scharen. En dat is pertinent niet zo, zegt Piet.

Het is niet vreemd dat het gerucht de ronde doet, in die zin dat de (oorspronkelijk D.I.O.)ondernemers bij NDS vandaankomen, en er nooit sprake is geweest van echte animositeit. Maar de reden waarom de groep zich uiteindelijk afsplitste, geeft ze nog steeds bestaansrecht, zegt de groep.

Inkoopverschuiving

Op 1 januari 2019 startten Piet en een aantal mede-ondernemers een eigen retailorganisatie onder de naam Care & Beauty. “Wij waren vanuit onze D.I.O.-achtergrond een bepaalde manier van werken en handelen gewend, en we waren meer gefocust op nieuwe producten en innoverende, duurzame concepten. Voor ons gevoel was DA nog niet zover, dus we hadden het gevoel dat we onder DA teruggeworpen werden op een oudere manier van denken”, legt Piet uit. “Daarom besloten we onze eigen formule te starten. Maar dat heeft niet geleid tot onderlinge haat en nijd. Sterker nog: we hebben onze inkoop direct ondergebracht bij Holland Pharma, dat net als NDS onder de Mosadex-vlag valt.” 

Na drie jaar maakt de groep daar nu een andere keus in. 

“We blijven circa eenderde van onze inkoop via Holland Pharma doen. Dat betreft vooral het specialistische assortiment. Maar voor de meer mainstream-producten kiezen we nu voor NDS, want die hebben daar een goed-geöliede machine voor”, aldus Piet. “Daar blijft het bij. Met NDS hebben we goed contact, en soms helpen we elkaar zelfs op inkoopniveau. Alleen denken wij heel anders over hoe je met winkels moet omgaan. En dat is niet veranderd. Care&Beauty is en blijft dus een onafhankelijk samenwerkingsverband tussen gelijkgestemde drogisten die collectief voor een duurzame, groene en gezonde richting hebben gekozen. Aan deze visie en structuur zal niets veranderen.”

Jong team

Sterker nog: de groep geeft binnenkort meer aandacht aan het jonge team dat achter de schermen de formule draaiende houdt, en vooral de deur openzet naar een nieuwe generatie klanten.

“Zij zijn van de Instagram- en Tiktok-generatie”, zegt Piet. “Ondersteund door bestuur en leden zijn zij de voortrekkers die een nieuwe generatie klanten op hun manier aanspreekt en gaat aantrekken.”