Vriesia vroeg het de afgelopen maanden aan zijn klanten: waar zijn jullie nou trots op? En wat kunnen je collega’s daar van leren?
Er kwamen heel diverse reacties binnen. Zo is Houters Warenhuis op Vlieland trots op hun fantastische vakantie-eiland, pronkt Drogisterij Belfeld in Belfeld met zijn prachtige etalages, wist Seatrendz Lifestyle & Drogisterij in Cadzand Bad ook in coronatijd het hoofd boven het zeewater te houden en geeft Drogisterij De Prijsstamper in Drogeham groothandel Vriesia weer een fikse pluim. Drogisterij Looijen in Krabbendijke is trots op een geweldig team, en Drogisterij & Parfumerie Peeters in Wehl is trots op zijn focus op de klant. En Drogisterij Kessel in Kessel? Die richt de schijnwerpers op eigenaar Peter Engelen.
Eigen kracht
Eentje steekt er nét een beetje bovenuit. Dat is de drogisterij annex cadeaushop van Sylvia Keppel in het dorpje Ens bij Emmeloord.
Een winkel in een klein dorp kent zijn uitdagingen, weet Sylvia. “Er zijn niet zoveel winkels, dus zorg ik ervoor dat mensen heel veel bij mij kunnen krijgen. En je moet een flexibel inkoopbeleid kunnen hanteren. Zodat je wel mee kunt gaan in trends met populaire items, maar toch niet teveel risico loopt omdat die toch ook weer retour kunnen. Dat stapje extra, dat vinden mijn klanten fijn.
Ik vind het fijn dat mensen zich in mijn winkel thuisvoelen: wij kennen ze en zij kennen ons. Je hebt met klanten een wisselwerking: samen kom je tot de beste oplossing. En mensen hebben vertrouwen in ons advies. De huisarts stuurt zelfs vaak mensen naar mij door: ‘Ga even bij Sylvia langs’. Soms hoor ik dan mensen zeggen: ‘O, ben jij Sylvia!'”
Op de pui staat trots: Drogisterij Kadoshop Sylvia. “Nee, er staat bij mij geen bekende formulenaam op de pui. En een grotere formule past niet in een dorp als Ens. Ik zeg altijd tegen collega’s: Ga uit van je eigen kracht. Een formulenaam heb je helemaal niet nodig!’ Daarom ben ik klant van Vriesia geworden.”
Lees het uitgebreide verhaal in de aankomende editie van who-cares.