Branche blikt positief vooruit

11 januari jl hieven pakweg 130 branchegenoten het glas op het nieuwe jaar tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie die wordt georganiseerd door het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Beide organisaties blikten positief de toekomst in.

Vice-voorzitter Hanneke Spruyt-Panbakker van de NCV en voorzitter Ed van de Weerd van het CBD proosten in Restaurant Groot Kievitsdal in Baarn met de aanwezigen op het nieuwe jaar.
“Samen bedienen we dezelfde klant, en dat doen we ontzettend goed”, zei Van de Weerd. “Dan is het ontzettend belangrijk dat je elkaar treft en kunt netwerken.” Beiden haalden de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar aan en keken naar wat 2023 brengen gaat.
Hanneke Spruyt-Panbakker nam bij afwezigheid van voorzitter Monica van Ee de honneurs waren namens de NCV. “We volgen dossiers zoals de Cosmeticaverordening, de duurzaamheidsdoelstellingen uit de Green Deal of regelgeving omtrent microplastics en prijsaanduiding op de voet”, vertelde zij. “We hebben contact met de Nederlandse overheid en doen constructieve voorstellen om de wet- en regelgeving in de praktijk werkbaar te houden. Verder hebben we in 2022 een folder uitgegeven met kerngegevens over de branche op basis van cijfers van het CBS.”

Reclamecode

2023 is wat wetgeving betreft meteen al van start gegaan met een update van de Reclamecode Cosmetische Producten. “Deze code is van toepassing op de gehele branche. De cosmetica-industrie is een grote adverteerder met relatief weinig klachten over haar reclame-uitingen. Toch heeft de industrie de code zelf opgesteld om zo het vertrouwen van consumenten in haar reclame-uitingen te behouden. Ook organiseerden we hier in december een webinar over, die ook beschikbaar was voor leden van het cbd.”
De NCV kondigde ook een nieuwe consumentenwebsite aan: mijncosmetica.nl. “Het is de bedoeling dat consumenten hier hun vragen beantwoord zien over cosmetica”, vertelde Spruyt-Panbakker. “Op deze site zal ook een belangrijke plek zijn voor de Cosmetics Europe Cosmile Ingrediënt Database (transparantie over ingrediënten), een initiatief waarvan we veel verwachten.”

Maatschappelijke relevantie

Voor drogisten was 2022 een bijzonder jaar, omdat zichtbaar werd welke rol de drogist na de covid-crisis in de beleving van consumenten heeft.
“Drogisterijen hebben zich tijdens de coronacrisis bewezen als essentiële beroepsgroep en de consument heeft de drogist tijdens de lockdowns herontdekt”, zo vertelde Ed van de Weerd namens het CBD. “We dachten dat in 2022 alles weer terug naar normaal zou gaan. Maar veel klanten hebben tijdens de lockdown de drogist herontdekt. Heel bijzonder: we waren in die periode een uitje voor de klanten – en die klanten zijn gebleven. Dat zien we terug in klantaantallen, maar ook in onze groeiende maatschappelijke relevantie. Ook zijn drogisten vandaag volop in het nieuws met de Maagcampagne die ze samen met Doen of Laten? organiseren.”

Veegwet

Van de Weerd wees erop dat de drogist een belangrijke maatschappelijke rol in de nuldelijnszorg kan vervullen: “Huisartsen zijn ontzettend druk met telefoontje over de griep. Wij kunnen die mensen met hun vragen opvangen, en daardoor de druk op de zorgsector verlichten.”
Er is echter ook een bedreiging aan de horizon: de geplande Veegwet.
“De behandeling daarvan is alweer verzet maar staat nu voor 18 januari op de agenda van de Tweede Kamer. Wat de uitkomst ook is, ik wil alle branchepartijen verzoeken om positief met veranderingen om te blijven gaan en schouder aan schouder te staan om verantwoorde zorg te blijven leveren bij de verkoop van zelfzorggeneesmiddelen.”
Ondanks de onrusrt rondom de Veegwet heeft de branche eensgezind en onverminderd geïnvesteerd in opleiding, kwaliteit en certificering, vertelde Van de Weerd. “We verkopen steeds meer zelfzorgproducten; de invoering van de Veegwet zou die rol op de tocht zetten.”