Op maandag 6 november start de drogisterijbranche onder regie van het CBD met de landelijke campagne over pijn. Een brancheoverkoepelende campagne, want alle drogisterijen met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg doen eraan mee. En dat is voor het eerst. De campagne heeft ten doel de consument bewust te maken van het belang van veilig gebruik van pijnstillers.
_x000D_
_x000D_
De landelijke campagne richt zich op het gebruik van paracetamol en NSAID’s. Bij de start van de campagne maakt het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) de uitslag bekend van consumentenonderzoek naar de kennis en gebruik van pijnstillers.
_x000D_
_x000D_
“We merken regelmatig dat de kennis van de consument over pijnstillers tekortschiet. Dat willen we nu met landelijk onderzoek vaststellen”, zegt Boeijenga. Hij wijst erop dat pijnstillers bij juist gebruik veilig zijn. “Maar de consument is niet altijd even goed op de hoogte van de risico’s die pijnstillers met zich mee kunnen brengen. De drogist als erkend specialist is dan een noodzakelijke schakel in het veilig gebruik van deze middelen, doordat zij klanten goed kunnen adviseren en indien nodig door kunnen verwijzen naar de huisarts.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Breed uitgerold
_x000D_
_x000D_
Elke organisatie en ondernemer geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, op de winkelvloer en de inzet van social media waarbij altijd het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg wordt afgebeeld. Maar het wordt dus over alle organisaties heen uitgerold.
_x000D_
_x000D_
Boeijenga: “Het is belangrijk dat alle partijen in de branche hun achterban goed informeren over de campagne. De consument wordt door de week van de pijn ook getriggerd om additionele vragen te stellen over pijnstillers. Daarom is het goed om de advieskaarten over Pijn en het magazine Pijn & Griep nog eens door te nemen op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Wijs de consument ook op de speciale kennisquiz die vanaf 6 november op Erkendspecialistinzelfzorg.nl verschijnt. En doe ook zelf eens de kennisquiz om te weten wat de klant ervaart. Als we met zijn allen een goede invulling aan deze landelijke campagne geven, van hoofdkantoor tot winkelvloer, benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Meer dan halfvol
_x000D_
_x000D_
De campagne is bedoeld om de nieuwe rol van de drogist in het retaillandschap te laden, zegt Boeijenga: “Drogisten spelen als specialist in zelfzorg een belangrijke rol in de zorgketen. Drogisten zijn laagdrempelig en goed bereikbaar. Zij kunnen als voorportaal van de eerstelijnszorg met deskundig advies over eenvoudige gezondheidskwalen de huisartsen ontlasten. Die positie moeten we duidelijker communiceren. Dit is voor de eerste keer dat we gezamenlijk deelnemen aan een campagne.”
_x000D_
_x000D_
Boeijenga wijst erop dat de landelijke campagne een signaal is dat het CBD actiever en initiaftiefrijk in de branche staat. “Je merkt aan alles dat mensen bereid zijn meer samen te werken, met begrip voor elkaars standpunten. En daar is deze campagne een zichtbaar resultaat van – net als het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Dit hadden we enkele jaren terug echt nog niet voor elkaar gekregen. Ook werken we veel actiever samen met overheden en belangengroepen. Er is een nieuw momentum. Natuurlijk zijn er uitdagingen voor de branche, maar wat mij betreft is het glas meer dan halfvol.”
_x000D_
_x000D_
mVanaf 2018 staan jaarlijks drie landelijke campagnes gepland om de positie van de drogist als voorportaal van de reguliere zorg meer bekendheid te geven.
_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
In de komende editie van Zelfzorg Magazine gaan Johan Boeijenga en directeur Marten Hummel uitgebreid in op de nieuwe initiatieven die het CBD ontwikkelt.
_x000D_
_x000D_
_x000D_