Boeiende blik in de toekomst

Wat is het Better Event eigenlijk? De succesvolle schrijfster en voedingscoach Amber Albarda besloot vorig jaar haar activiteiten buiten print en digitale media uit te breiden met een event dat draait om innovatieve gezonde voeding, cosmetica, therapieën en allerlei boeiende lezingen. Het event vond dit jaar  voor de tweede keer plaats in de RAI in Amsterdam, maar is geen grote beurs: het heeft eerder een knus onder-ons karakter. Dat is ook zichtbaar aan de beursbezoekers: althans toen wij er waren bleken dat vooral jonge, trendy en meestal vrouwelijke twenners te zijn, de primaire doelgroep van de oeken en de website van Amber Albarda dus,  naast een groep oudere bezoekers van circa boven de zestig – al hebben we van diverse standhouders dat ook de doelgroep daar tussenin, van 30-50 jaar dus, goed vertegenwoordigd was. Dit jaar trok het Better Event 4700 bezoekers getrokken, dat zijn 500 bezoekers meer dan vorig jaar.

Belangrijk in het hele concept zijn de lezingen, waar veel bezoekers speciaal voor komen. Maar die zijn voor dit artikel minder van toepassing: wij kijken naar wat een care retailer van deze beurs kan leren en oppikken.

Bij Vitaminstore liep je echt een shop binnen: Vitamonstore wilde duidelijk laten zien dat het voor de consument op zijn gebied alles in huis heeft. Naast producten onder het eigen merk was er aandacht voor het merk 100% Wei en een assortiment gedroogde vruchten.

Weleda viel op met een stand in de vorm van een bestelbusje. Hoewel producent van huidverzorgsingproducten, werd dit assortiment nadrukkelijk weggezet als ‘skin food’: een interessante cross-over qua marketing.

Orthica, dat van zichzelf een wat pharmaceutische uitstraling heeft, wist op zijn stand prima de link met de doelgroep te maken door zich te focussen op de eisen van verschillende leeftijden.

En Frenchtop Natural Care Products, dat in onze branche toch bekend is geworden vanuit Frenchtop Cosmetics, legde op aangeven van Amber tijdens dit event de nadruk op de innovatieve foodconcepten.

Autoriteit

Interssante nieuwigheden komen hier vaak niet uit de koker van de grote jongens, maar zijn juist low key ontwikkeld en aan de man gebracht. Natural skincare van Squalan, de nurtiëntenboost Kyani, en ook de Lady-Comp, dat electronisch meet of een vrouw vruchtbaar is.

In hun uitstraling hebben de producten vaak een hoog vriendinnen-gehalte. Neem de merknaam Oh-lief, dat een range moderne, duurzame babyproducten omvat, neem het merk Squalan, dat letterlijk door twee vriendinnen is ontwikkeld, neem ook de slogan van terra Sana: ‘Ik proef en voel dat het goed is’. Hun autoriteit ontlenen de meeste producten van dit event – althans hier – niet aan wetenschap of de kennis van de retailer, maar aan het aanraden door verwante geesten. Met als échte autoriteit natuurlijk Amber Albada, die zelf bepaalt wat op de beurs komt en wat niett.

Als gevolg van dit alles draagt het event van zichzelf een keurmerk. Zoals een standhouder zei: “Ik hoef de mensen niet uit te leggen waarom rauwe chocolade beter voor je gezondheid is. Dat is op andere beurzen vaak anders.” Het betekent ook dat de bedrijven die wél tot de beurs worden toegelaten, meteen een accolade van kwaliteit krijgen.

Amalgaam

Met een dedicated publiek en uitgezochte standhouders is het niet verwonderlijk dat deze standhouders goed te spreken zijn over het Better Event. Sommigen lieten weten dat het Better Event intussen de enige beurs is waar ze nog aan meedoen. “Vorig jaar was het Better event onze eerste beurs”, vertelde een standhouder. “Daarna hebben we nog op andere beurzen zoals de Gezondheidsbeurs en de Bio-beurs gestaan, maar op Better Eevent doen we gewoon hele goede zaken.”

Intussen heeft de organisatie voor meer diversiteit gekozen. Waren er vorig jaar bijvoorbeeld veel repen, slowjuicers en glutenvrije producten, nu was er meer ruimte voor non-food, cosmetica en therapieën.

Helaas kwamen drogisten en parfumiers of eigenaren van gezondheids/voedingswinkels niet in groten getale op bezoek, althans heeft geen van de standhouders die wij spraken daar contact mee gehad. En dat is jammer, want het Better Event biedt care retailers een prima blik op de toekomst. Wat de branche hier sowieso van mee kan nemen, is hoezeer voeding en therapieën voortaan amalgameren met cosmetica, gezondheidsproducten en hygiëne. Als ergens blurring de moeite waard kan zijn, dan hier wel.