Vemedia ging met een reeks aan certificaten naar huis, én maar liefst drie awards, voor Shiepz (2x) en Dampo, omdat deze merken de sterkste ontwikkeling toonden in het afgelopen jaar. “We zijn heel blij met alle certificaten die we dit jaar in ontvangst hebben mogen nemen”, zegt Yvette van Hengel, Sales Director Vemedia & Imgroma. “Hoewel gezondheid een heel stabiele categorie is, zie je door covid toch een aantal sterk afwijkende stijgingen en/of dalingen ontstaan. Mooi dat wij met de merken Shiepz en Dampo geëindigd zijn op een plek 2 en 3.”
Ontspannen nachtrust
Vemedia is marktleider in de categorie Rust & Slaap met de merken Valdispert, Shiepz en Melatomatine. “Deze categorie groeide door covid in het buitenland heel hard vanwege stress en onzekerheid die
een lockdown met zich meebreng”, vertelt Van Hengel. “Nederland week daar toch vanaf met een lichte groei. Daarom een goede prestatie dat we met Shiepz de derde plek krijgen voor de groei in omzetgemiddelde en zelfs een tweede plaats als het gaat om afzetgroei.”
Shiepz (voorheen Sleepzz) richt zicht echt op het slaapsegment, waar Valdispert meer de natuurlijke rustgever is, legt van Hengel uit. “De wijzigingen in de markt, gedreven door wetgeving, maakt het
soms niet duidelijker voor de consument. Shiepz 3 en 5 mg melatonine zijn de core van het assortiment gebleven, ook na de overgang van voedingssupplement naar RVG. De consument weet ons gelukkig goed te vinden.”
De rest van het assortiment richt zich meer op combinaties kruiden en laaggedoseerde melatonine, waar bijvoorbeeld ook promotie mogelijk is, zegt Van Hengel: “Met dit assortiment bedienen we weer een andere doelgroep. Communicatie is belangrijk, want we weten uit onderzoek dat mensen met name angst hebben voor gewenning.”
Geen virusverspreiding
In dit segment is Imgroma actief met drie merken: Dampo, Natterman en Roter Hoest. “Bij Dampo hebben we er de afgelopen jaren hard aan gewerkt, enerzijds om de basis te versterken in het segment Inhalatie, anderzijds door het toevoegen van producten in de categorie Hoest. Met name bij de producten voor kinderen weet Dampo goed te scoren door onder meer de onderscheidende, opvallende verpakking, die duidelijk aanwezig is in het schap.”
In 2021 was er nauwelijks griep doordat de covid-maatregelen virusverspreiding tegengingen, zegt Van Hengel. “Dampo was toen het enige merk dat in een sterkdalende categorie groeide. Mooi dat we
nu met Dampo de derde plaats hebben gekregen qua afzetgroei.”
2022 laat weer een heel ander beeld zien, zegt Van Hengel. “Volgens cijfers van IRi Nederland startte het griepseizoen in Q1 heel laat en loopt heel lang door.
We zien nu nog steeds dat er meer hoestdrank wordt verkocht versus vorig jaar. Spannend hoe Q4 eruit zal gaan zien. We hebben onze productie-forecast afgestemd op een hoger dan regulier griepseizoen. Maar ja, dat blijft onzeker. Wat wel zeker is dat onze hoest-merken
Dampo en Natterman een betere groei laten zien dan de categorie.”