• Home
  • Trends
  • Branche
  • Consument
  • Winkeloperatie
  • Events
  • Media
  • Branche Partijen
  • Opinie
  • Awards
Facebook Twitter LinkedIn
Who Cares Who Cares
LinkedIn
  • Home
  • Trends
  • Branche
  • Consument
  • Winkeloperatie
  • Events
  • Media
  • Branche Partijen
  • Opinie
  • Awards
Home»Awards»Awards 2021: ‘Innovaties hoeven niet langer baanbrekend te zijn’

Awards 2021: ‘Innovaties hoeven niet langer baanbrekend te zijn’

2 juni 20214 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Awards zijn er dit jaar voor Bayer Consumer Health, Centrafarm Consumer Healthcare, Medisana Benelux, Perrigo Nederland, Sanofi Consumer Healthcare Nederland, Imgroma en PK Benelux. Sommige partijen zijn helemaal nieuw in de rankings, andere zijn ruim vertegenwoordigd. Wat is de reden dat juist zij hoog in de top 25 staan? IRI Nederland ziet een trend: ‘Innovaties hoeven niet langer baanbrekend te zijn.’

De gevolgen van het coronavirus zijn overduidelijk zichtbaar in de eindscore van de top 25 meest succesvolle  introducties en de snelstgroeiende merken: dat is de conclusie van Eefje Biemans en Tim Janssen, respectievelijk Business Consultant en Strategic Insights Analyst bij IRI Nederland. 

“Corona staat centraal in de topscores in omzet en afzet van zowel de introducties van 2020 als de merkontwikkeling”, zegt Janssen. “Die ontwikkeling zien we terug in twee verschillende tendensen. De eerste is dat consumenten in relatie tot corona diagnostische producten zijn gaan kopen – meer specifiek: thermometers. De tweede tendens is de aanschaf van preventieve producten. Met name zien we dat terug in de hoge scores van vitamineproducten.”

Thermometers

“In de markt voor thermometers zien we dat een aantal nieuwe spelers het coronavirus aangrijpt om zich een positie in de markt te verwerven”, zegt Biemans. ‘Maar er zijn ook voldoende gevestigde namen zichtbaar, met name in de top. De aankoopontwikkeling maakt duidelijk dat de aanschaf van thermometers direct gerelateerd is aan het coronavirus: de eerste coronagolf zien we terug in een enorme piek in aankopen, die wel acht maal hoger zijn dan daarvoor; als de coronagolf wegzakt, zien we de afzet ook dalen tot net boven het voorgaande niveau. De tweede coronagolf brengt ook weer een stijging in aanschaf met zich mee, al is die beduidend minder sterk. En dat blijft ruwweg op dat niveau tijdens de derde golf. Maar aan het eind van het jaar daalt het weer tot ongeveer het niveau na de eerste coronagolf.” 

Multivitaminen

“In de markt voor vitamines zien we een revival van de multivitamines, waarschijnlijk vanuit de gedachte van de consument dat zie zich echt goed willen beschermen”, zegt Janssen. “De specifieke vitaminen – vitamine C en D – doen het wel goed, maar bij andere producten zien we een daling. De terugkeer van de multi-vitaminen is echt significant.

Verder zien we dat de de verkoop van CBD-producten zijn piek heeft gehad en dat de omzet daalt. Het kan zijn dat CBD, met zijn vele toepassingen, niet aansluit bij de behoefte van consumenten voor een specifieke oplossing tijdens coronatijd.”

Natuurlijk zijn er ook andere ontwik-kelingen die de opmars van specifieke producten onderbouwen. “Zo heeft de aandacht voor resveratrol in de media producten met deze component wel in omzet geholpen”, zegt Biemans. “En we zien dat producten tegen keelpijn en verkoudheid, vanwege het wegblijven van een echte griepepidemie, flinke klappen heeft gekregen. Die categorie zat echt in zwaar weer. En bij de pijnstillers zien we dat paracetamol in eerste instantie flink is ingekocht tijdens de hamsterweken in maart en april, maar toen waren de medicijnkastjes ook wel gevuld. Sindsdien is er een forse omzetdaling ingezet, die zich nu lijkt te herstellen”

Wat betekent dat voor de lange termijn? Janssen wijst nog op een andere ontwikkeling die voor de langere termijn van belang kan zijn: innovatie.

“De aard van innovaties verandert”, zegt hij: “Innovaties hoeven niet langer baanbrekend te zijn. We zien in de top 25 juist producten verschijnen die zich van algemeen naar specifiek bewegen. Denk aan vitamineproducten voor kinderen van 0-10, of voor 50-plussers. En ook zijn er omstandigheden die een innovatie in de hand werken. Denk aan producten die jeuk vanwege de processierups tegengaan. En een veranderde wetgeving heeft de markt voor rust- en kalmeringsproducten een boost gegeven. Waarmee we maar willen zeggen: het goud zit niet per se in het spectaculaire.”

De METEOOR Awards worden uitgereikt aan bedrijven voor introducties in het betreffende jaar die worden beoordeeld op basis van de gemiddelde omzet of afzet van het individuele product. De ranking van 25 meest succesvolle introducties komt tot stand op basis van de meetgegevens van IRI in het gemeten marktveld: supermarkten en drogisterijen.

De KOMEET Awards worden uitgereikt aan bedrijven voor merken in het betreffende jaar die worden beoordeeld op basis van de totale omzet- of afzetgroei van het merk. De ranking van 25 snelstgroeiende merken komt tot stand op basis van de meetgegevens van IRI in het gemeten marktveld: supermarkten en drogisterijen.

IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG, Pharmacie en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper-studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om  klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl. Daar treft u ook diverse rapporten aan die gratis te downloaden zijn.

Vorige artikelEindhoven Stratum verwelkomt DROGIST Bewust Beter 
Volgende artikel Sebastiaan de Jong nieuwe CEO Etos

Gerelateerde berichten

Laatste kans: maandag KNDB-dag!

KNDB-dag: zoektocht naar wat ondernemers zelf kunnen doen

Who-Cares
Evenementen
Blijf op de hoogte!
Altijd het laatste zelfzorg nieuws in je mailbox.
Current Month

Who-cares is het platform voor de zelfzorgretailer die zich onderscheidt door kennis, kunde en advies.

Over Who Cares
  • Home
  • Over Who Cares
  • who-cares
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
info@who-cares.nl

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
Who Cares
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.