Awards 1/2021: Welke leveranciers scoren het meest?

Elk half jaar publiceren wij lijsten van de meest succesvolle bedrijven in de zelfzorgbranche: de beste introducties en de snelstgroeiende merken. Maar wat betekenen de cijfers van het eerste half jaar eigenlijk?

 

IRI levert elk half jaar de cijfers aan die de basis vormen voor de uitreiking van de KOMETEN, METEOREN en SUPERNOVA Awards. En, hoewel het ontvangen van die awards natuurlijk een heuglijk en vermeldenswaardig moment vormen, de achtergrond is natuurlijk dat de awards een duidelijke indicator zijn van succes! In de top 25 staan producten en merken die het eerste half jaar van 2021 het hoogste gescoord hebben – en het is interessant om te zien waar die succesverhalen vandaan komen.

Intussen werd de markt ook in 2021 gedomineerd door het coronavirus, en we zien dat in de cijfers terug. Zoals we in 2020 vooral de spectaculaire groei van de thermometerverkoop signaleerden, zo is het nu de beurt aan de zelftesten. Met dit verschil dat er natuurlijk in het zelfzorgkanaal natuurlijk al thermometers werden verkocht: in 2021 gaat het om de introductie vanaf week 15 van een volledig nieuw product: zelftesten voor het coronavirus. De introductie top-25 wordt, zowel in omzet als in units, sterk beïnvloed door de introductie van zelftesten op de markt, van producenten als Invectio AG en Roche. Zij beheersen de top in de lijsten in omzet en units. Nog steeds worden er beduidend meer thermometers verkocht (onder meer Medisana staat weer in de lijsten), maar de piek lijkt wel geweest. IRI constateert daarbuiten nog enige opvallende ontwikkelingen. Zo zien zij relatief veel introducties die inspelen op het allergie/hooikoortsseizoen, terwijl anderzijds het aantal introducties van vitamineproducten achterblijft bij voorgaande jaren.

Een derde trend is de introductie van meerdere varianten van hetzelfde product, maar in andere kwantiteiten. Een voorbeeld van zo’n ‘meer-dan-een’ variant is Prevalin.

Al met al is het duidelijk dat corona nog steeds de om- en afzet in zelfzorg domineert, waarbij met name producten van ‘hardware’ profiteren van een ongekende behoefte, terwijl de meer regulier in de zelfzorgbranche opererende leveranciers een omzetgroei in bepaalde producten zien, terwijl andere segmenten achterblijven.

In de navolgende lijsten kunt u zelf zien welke leveranciers het beste – of het meeste – scoorden met hun introducties en merken. Zij maken sowieso kans op de uitreiking van een KOMEET, METEOOR of zelfs SUPERNOVA Award; maar daarvoor is ‘t nog wel enkele maandjes afwachten…