“Het gebeurt nog steeds op de winkelvloer”, zegt marktonderzoeker Art Frickus van Conspicuous. “Je kunt je nog zo focussen op een Excel-bestand, er valt nog veel te winnen door in de winkel zelf actief te zijn.” Deze visie is het uitgangspunt van zijn workshop van Art Frickus voor de industrie tijdens het Samen Sterker Event op 20 mei.
Conspicuous is een van Nederlands eerste resultaat– en onderzoeksbureaus op het gebied van shoppermarketing. “Sinds 2008 helpen wij fabrikanten en retailers met het verbeteren van het rendement op hun (instore) marketing beleid. Dit doen we door de shopper in zijn directe omgeving centraal te stellen én te komen met pragmatische oplossingen die gegarandeerd tot snelle én betere verkoopcijfers, en dus een hogere winstgevendheid, leiden.
Voor de workshop op 20 mei bezocht Frickus een aantal drogisterijen en baseert daarop zijn conclusies, die hij op 20 mei u gaat delen.
“Zo maakte ik een paar weken met een aantal prachtige merken weer rondjes door de winkel. Korte rondjes, maar met een grote impact. We gingen, onder meer met Tony’s Chocolonely en Nature’s Pride, met multifunctionele teams de winkelvloer op. Geen ellenlange trajecten, gewoon kort, krachtig en commercieel relevant: van interactieve opdrachten tot frisse winkelinzichten, met fun en scherpte. En het mooiste? Na een korte brainstorm vol met laaghangend fruit heb je direct toepasbare omzetideeën die je morgen al kunt plukken. Dat wil ik in de workshop voor Samen Sterker ook voor het voetlicht halen.”
Shoppergedrag
“In deze workshop staat shoppergedrag in de drogisterij centraal. Aan de hand van de Shopper Conversie Funnel laat ik zien hoeveel commerciële kansen er dagelijks blijven liggen, simpelweg omdat we niet goed genoeg kijken naar wat de klant écht doet in plaats van wat hij zegt.”
Frickus bezocht daartoe enkele drogisterijen, en gebruikt zijn ervaringen op de winkelvloer om te laten zien waar in drug het laaghangend fruit is te vinden voor direct meer omzet.
“Om dit tastbaar en herkenbaar te maken, zal ik onder meer gebruik maken van foto’s uit de drogist die ik heb bezocht. Dit maakt de workshop praktisch en direct toepasbaar.”
Direct toepassen
“Winst maak je niet in excel, die vind je in het gangpad”, zegt Frickus. “Verwacht in de workshop herkenbare ‘oja!’-momenten, dertig minuten vol interactie en concrete ideeën die je morgen al kunt toepassen.”