De introductie van de nieuwe Oogdruppels ontstoken ogen van A. Vogel is bekroond met een METEOOR-award in de categorie ‘Introducties met het beste omzetgemiddelde’. “Natuurlijk droomt elke fabrikant van een mooie omzetplus na het introduceren van een nieuw product. Maar het feit dat we zo’n mooi, natuurlijk en effectief product hebben weten te introduceren voor een klacht waarvoor men voorheen naar de huisarts moest, daarin zit de grootste trots!”, aldus productmanager Gisella Bredewoud.
A. Vogel heeft natuurlijke producten in bijna alle gezondheidscategorieën en is sinds een aantal jaren ook actief in het oogsegment. “Het begon allemaal met onze oogdruppels bij droge en vermoeide ogen en even later introduceerden we hiervan een extra intensieve variant. We hoorden uit de markt en van consumenten namelijk dat een flinke groep mensen geen droge ogen in een milde en af en toe aanwezige vorm heeft, maar juist zeer droge ogen ervaart en dat dan bijna continu”, vervolgt Bredewoud.
Innoveren
Het duo bij respectievelijk droge ogen en zeer droge ogen doet het al jarenlang uitstekend in de markt, maar stilzitten en afwachten doen ze bij A. Vogel niet graag, zegt Bredewoud: “We voelden dat er ruimte was om verder te innoveren in het oogsegment. Dat er meer oogklachten waren waarvoor wij natuurlijke producten zouden kunnen ontwikkelen. Wij vinden dat wij als groot, natuurlijk zelfzorgmerk ook de verantwoordelijkheid hebben om continu op zoek te gaan naar effectieve oplossingen die veelvoor komende gezondheidsproblemen op een natuurlijke wijze kunnen ondersteunen. Vanuit die gedachte werden de A. Vogel Oogdruppels ontstoken ogen geboren. Ontstoken ogen blijken namelijk een zeer veel voorkomende klacht te zijn.”
Bijna 30%* van de Nederlanders van achttien jaar en ouder heeft wel eens last van rode en ontstoken ogen. Door het vele gebruik van beeldschermen, droge lucht en neusverkoudheid nemen deze klachten toe. Ongeveer de helft van de mensen heeft een paar dagen tot een paar weken last van de klachten. “Dankzij deze unieke introductie is er ook bij de drogist een product verkrijgbaar dat rode, tranende, geïrriteerde en ontstoken ogen vermindert”, zegt Bredewoud, “van een kwalitatief bekend merk binnen het oogsegment en ook nog eens natuurlijk. Uit onderzoek weten we dat consumenten binnen het oogsegment een sterke voorkeur hebben voor natuurlijk, het gaat immers wel om je ogen en daar heb je maar één paar van.”
Natuurlijke behandeling
De Oogdruppels ontstoken ogen, de naam zegt het al, zijn geschikt voor de natuurlijke behandeling van ontstoken ogen. Ze verlichten symptomen als irritatie, roodheid en een branderig gevoel. In tegenstelling tot het gros van de A. Vogel producten bevatten de Oogdruppels ontstoken ogen geen plantenextracten, maar het natuurlijke Ectoïn.
“De meeste mensen kennen ons van producten met werkstoffen uit heilzame planten”, aldus Bredewoud. “De Echinacea purpurea en de Salvia officinalis bijvoorbeeld. Deze en vele andere planten kweken we met grote trots in onze A. Vogel tuinen in ’t Harde op de Veluwe en verwerken we vervolgens vers, altijd binnen twee uur, in onze fabriek vier kilometer verderop in Elburg. Helemaal volgens de filosofie van A. Vogel: vers is beter. Het zoeken naar nieuwe, effectieve, natuurlijke oplossingen is een continu proces en soms moeten we daarvoor een uitstapje maken naar andere ingrediënten. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Ectoïn.”
Ectoïn is een stof die gemaakt wordt door micro-organismen die onder extreme omstandigheden in de natuur leven. Het heeft celbeschermende en ontstekingsremmende eigenschappen die erg belangrijk zijn in het geval van bijvoorbeeld ontstoken ogen.
Bredewoud: “Alle ingrediënten ondergaan bij ons altijd een uitgebreide screening, ze moeten volledig matchen met het ingrediëntenbeleid van A. Vogel. En dat is ook in het geval van Ectoïn – een volledig natuurlijk ingrediënt, zeker het geval.”
Waardering
De waardering uit de branche is enorm en ook consumenten ontvingen de Oogdruppels ontstoken ogen met
open armen. Gebruikersonderzoeken voor de introductie toonden die grote tevredenheid al aan, maar ook de verkoopcijfers liegen er dus niet om. Bredewoud: “Ontstoken ogen zijn natuurlijk een klacht waarvoor men voorheen vaak naar de huisarts ging. Met de komst van deze oogdruppels hoef je voor je ontstoken oog in ieder geval niet altijd meer richting een arts. Indirect draagt dat zelfs bij aan het verlagen van de kosten voor gezondheidszorg. Al zeggen we altijd wel: als de klachten blijven aanhouden, laat je ogen dan wel altijd door een arts controleren.”
Promotie
Er is veel tijd en moeite geïnvesteerd in de promotie van de Oogdruppels ontstoken ogen. Vaak niet als losstaand product, maar juist als hero binnen het oog assortiment van A. Vogel. “De sterke claim die we met dit product kunnen maken, is een groot voorbeeld voor de kracht van álle natuurlijke A. Vogel- producten”, zegt Bredewoud. “Daar wilden we graag gebruik van maken. Zo van, zie nou, de natuur wérkt voor je. Bovendien wilden we door de breedte van het oogassortiment te tonen, laten zien dat we écht specialist zijn op het gebied van ogen. Dat dat gelukt is, maakt me ontzettend trots.”
Promotie vond met name op tv plaats en online. Maar ook keuzewijzers op de winkelvloer bijvoorbeeld, maakten deel uit van de campagne. De succesvolle introductie zal ook de komende tijd volop ondersteund worden op tv, online en op de winkelvloer, samen met een ander nieuw geïntroduceerd product, de A. Vogel Ooggel.
Oplossingen
Met de nieuwste innovaties biedt A. Vogel nu voor iedere oogklacht een oplossing. Naast de oogdruppels voor droge en zeer droge ogen, en de Oogdruppels ontstoken ogen, is de A. Vogel Ooggel recent aan het assortiment toegevoegd. Deze ooggel heeft een wat dikkere substantie dan de oogdruppels, waardoor deze langer in het oog blijft en zorgt voor extra en langere hydratatie van zeer droge ogen. Ook de A. Vogel Oogtabletten, die de conditie van het oog ondersteunen, zijn nieuw. Bredewoud: “De categorie oogverzorging heeft een omzet van rond de zeven miljoen, maar sinds de introductie van de nieuwe producten van A. Vogel gaat de omzet richting de acht miljoen. Als marktleider heeft A. Vogel voor een groei in de categorie gezorgd van +13% (MAT week 16 2022) en toont daarmee aan dat er bij consumenten overduidelijk behoefte is aan een oplossing van de diverse oogklachten. De adviesfunctie van drogisten en drogisterijmedewerkers is hierin natuurlijk essentieel en we zullen dan ook zeker blijven ondersteunen in het overdragen en aanleveren van kennis. Zo kun je bijvoorbeeld de training over Ogen op DrogiWeb volgen.”
*Bron: Panelwizard onderzoek Rode ogen, april 2021 (N=1095)
- Medisch hulpmiddel, lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing
- Gezondheidsproduct o.b.v. zink.