De Vegetariërsbond voorziet voor 2025 zeven belangrijke trends op het gebied van vegetarische en veganistische voeding. We lichten er twee uit die ook interessant zijn voor drogisten.
De Vegetariërsbond is de organisatie die voor Nederland het V-Label beheert. Een belangrijke bron voor de trends zijn de door Panelwizard jaarlijks voor de Vegetariërsbond uitgevoerde Vegamonitor. Daarnaast zijn ook de ontwikkelingen binnen het klantenbestand van het V-Label en natuurlijk de waarnemingen van de medewerkers van het V-Label team die dagelijks de ontwikkelingen in de markt meemaken in de trends verwerkt. Er zitten ook trends bij die voor drogisten van belang zijn.
Zo vormt het segment schoonmaakmiddelen een nog kleine maar interessante groeimarkt voor vegetarische en vegan producten. Sommige schoonmaakmerken gebruiken dierlijke ingrediënten als dierlijk vet, ossengal en bijenwas: dierlijke ingrediënten zijn namelijk goedkoper dan plantaardig vet. Andere schoonmaakmerken zijn getest op dieren. Testen op dieren is in Europa verboden voor cosmetica, maar niet voor schoonmaakmiddelen. In 2024 verschenen de eerste nieuwe vegan producten op de markt. In 2025 zullen meer producenten volgen.
Supplementen
Ook op de markt voor vegetarische en veganistische supplementen zijn interessante verschuivingen waar te nemen. Hoewel bij een uitgebalanceerde vegetarische voedingswijze alle benodigde voedingsstoffen uit de dagelijkse voeding gehaald kunnen worden zijn er sinds jaar en dag supplementen op de markt voor die voedingsstoffen die wat makkelijker in het gedrang komen, zoals omega-3 vetzuren. De laatste jaren is er onder de Nederlandse bevolking toenemende aandacht voor voedingssupplementen. Steeds meer supplementen zijn speciaal gericht op sport en richten zich met name op de extra inname van eiwitten. Hiervan zijn inmiddels ook vegetarische of vegan varianten op de markt.
Bron: Vegetariërsbond