Samen Sterker: Ontmoeten, Inspireren en Ontdekken

Het Samen Sterker-event op 20 mei is de derde keer dat KNDB en who-cares samenwerken om zowel retail als industrie bij elkaar te betrekken, met als doel dat beiden daar – inderdaad – samen sterker uit voortkomen. Dat vertellen Marinus van Loon, voorzitter van de KNDB, en Antal Giesbers, hoofdredacteur van who-cares.

“De eerste keer – dat was in 2023 – is who-cares aangehaakt bij onze ledendag”, vertelt Van Loon. “Wij organiseerden toen onze ledenvergadering, inclusief enkele lezingen, en who-care reikte aan het slot daarvan zijn awards uit. Dat is op zich voldoende goed bevallen om op basis daarvan te besluiten om in 2024 een gezamenlijke dag te organiseren, bedoeld voor zowel drogisterij-ondernemers als voor de industrie. Vanuit de drogisterijkant focussen we ons dan natuurlijk vooral op onze leden, terwijl who-cares met name industrie uitnodigt om aanwezig te zijn bij de uitreiking van awards en certificaten. Dit jaar is het dus de derde keer dat we gezamenlijk een event organiseren, maar sinds vorig jaar is die samenwerking wel een stuk hechter.”
“We noemen het Samen Sterker omdat we willen benadrukken dat het goed is dat er, zowel binnen de doelgroepen ondernemers, retail management en industrie onderling als tussen die doelgroepen, samengewerkt wordt, dat mensen elkaar leren kennen, drempels slechten, elkaar kunnen versterken en daar ook beter van worden”, zegt Giesbers. “Daar is ook het programma op gericht: we willen dat die doelgroepen met elkaar in gesprek gaan, inzichten delen, wellicht kijken of ze elkaar kunnen helpen.”

Over de heg kijken

“Waarom dat belangrijk is? Ik denk dat de gemiddelde eenpitter niet zo vaak meer uit zijn bedrijf komt, al is iemand met meerdere filialen vermoedelijk wat vrijer om over de heg te kijken”, zegt Van Loon. “ikzelf heb het in mijn tijd als drogist als verrijkend ervaren dat ik met collega’s kon spreken. Maar de mogelijkheid om bij elkaar te komen is sterk afgenomen. Vroeger had je bijvoorbeeld de DA-kringen, maar die zijn er niet meer. En misschien spreek je in de winkeliersvereniging nog wel eens een collega, maar ik heb begrepen dat daar ook niet meer zo’n innig contact is. Dus het is wel belangrijk dat je soms je hoofd buiten de heg steekt.”

Verrijken

“Wat ik zelf merk, is dat er niets gaat boven het een-op-een delen van kennis en informatie”, aldus Giesbers. “Zowel tussen drogisten als tussen mensen uit de industrie, en vooral als die mét elkaar in gesprek gaan. Ik weet in het verleden bijvoorbeeld dat een ondernemer en een producent soms even apart gingen zitten om samen een pilot op te zetten: dat is een zichtbaar voorbeeld van hoe beide partijen elkaar kunnen verrijken. Maar ook: hoeveel vertegenwoordigers komen er nog op de winkelvloer? Dus is het niet handig om met elkaar in gesprek te gaan, om te zien wat er aan de andere kant van de schutting leeft?”
“Je bent het als ondernemer aan jezelf verplicht om die winkel uit te komen en om je heen te kijken”, vindt Van Loon. “Wat gebeurt er in de drogisterijwereld, wat gebeurt op ondernemersvlak, wat gebeurt er maatschappelijk. Maar vooral: hoe kijken anderen daar tegen aan, je collega’s, retailmensen, industrie. Daar leer je enorm veel van.”
“Het punt is: het heeft nooit géén effect”, aldus Giesbers. “En daar word je uiteindelijk alleen maar beter van.”

Het Samen Sterker event vindt plaats op dinsdagmiddag 20 mei in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. U kunt zich inschrijven op deze website.

 

Foto: Marinus van Loon (l) tijdens het event van vorig jaar.