De Nederlandse detailhandel zag in januari een stijging van 1,8 procent in de omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit gegevens van het CBS. Ook de online verkoop liet een toename zien vergeleken met januari 2023.
Deze groei is grotendeels toe te schrijven aan een toename in verkochte producten, waarbij het verkoopvolume met 1,1 procent steeg. De omzetstijging in de detailhandel komt vooral uit de non-foodsector, die als geheel met 3,1 procent groeide. Vooral kleding presteerde goed met een stijging van 5,6 procent in omzet.
Meer omzet drogisterijen
Daarentegen kromp de foodsector met 0,4 procent in vergelijking met januari 2023. Met name supermarkten boekten een omzetdaling van 1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
De online verkoop steeg met 3,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral in voedingsmiddelen en drogisterijen werd aanzienlijk meer omzet behaald, met een stijging van 15,6 procent vergeleken met januari 2023. De grootste daling werd genoteerd in de verkoop van consumentenelektronica, met een afname van 6,3 procent.
Bron: CBS